- Med de nye dobbeltsporene blir det mulig å kjøre fire tog i timen hver vei, mellom Oslo og Tønsberg. Det er en dobling av kapasiteten som er i dag, sier prosjektdirektør for Utbygging Vestfoldbanen, Lars Tangerås.

Bevilget penger til to store utbyggingsprosjekter

På kvelden 20. juni bevilget Stortinget penger til to store utbyggingsprosjekter i Vestfold/Buskerud.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Allerede høsten 2019 kan Bane Nor sette spaden i jorda etter at det ble klart at Stortinget bevilger penger til utbygging av nytt dobbeltspor mellom Nykirke og Barkåker, og Drammen og Kobbervikdalen.

Når dobbeltsporene står ferdig i 2024 dobles kapasiteten på Vestfoldbanen.

- Vi er veldig glade for at Stortinget fulgte anbefalingen fra Samferdselsdepartementet i regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett, sier prosjektdirektør Utbygging Vestfoldbanen, Lars André Tangerås.

Fire tog i timen hver vei 

Han er godt fornøyd med klarsignalet for å starte opp det omfattende arbeidet på Vestfoldbanen, og ser frem til å gi de reisende et langt bedre reisetilbud.

- Med de nye dobbeltsporene blir det mulig å kjøre fire tog i timen hver vei, mellom Oslo og Tønsberg. Det er en dobling av kapasiteten som er i dag, sier Tangerås.

Doble spor, tunneler og fornyede stasjoner

Bane Nor skal bygge ca. 14 km med dobbeltspor fra Nykirke sør for Holmestrand, til Barkåker nord for Tønsberg. Inkludert i prosjektet er også en ny stasjon på Skoppum. Der skal det bygges tre spor til plattformen, stor innfartsparkering og gode forbindelser til både bil- gang- og sykkelveier.

- Utbyggingen i Drammensområdet omfatter 10 km med nytt dobbeltspor, og inkluderer ombygging av både Drammen og Gulskogen stasjon. I tillegg, skal det bygges tre tunneler, der en blir hele 6 km lang, forklarer prosjektdirektøren.

Powered by Labrador CMS