Bane Nor tegnet 28. juni 2019 kontrakt med arbeidsfellesskapet «Mossia ans» (Acciona Construcción S.A. og Implenia Norge AS). Fra venstre: Huberto Moreno (Adm.dir. Construction Business i Acciona), Jarle Rasmussen (prosjektsjef Bane Nor), Audun Aaland (Adm.dir. Implenia Norge AS) og Einar Kilde (Utbyggingsdirektør i Bane Nor).

Implenia og Acciona tildelt kontrakt verdt 6,3 mrd

Bane Nor har signert kontrakt med arbeidsfellesskapet «Mossia ans», dannet av Implenia Norge AS og Acciona Construcción S.A, på en stor kontrakt i Østfold.

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Bane Nor er i gang med å bygge nytt dobbeltspor gjennom Moss og Rygge i Østfold. Totalentreprisen på underbygning er tildelt arbeidsfellesskapet mellom Implenia Norge AS og Acciona Construcción S.A. Kontrakten har en verdi på 6,3 milliarder kroner.

Foruten underbygningsarbeider på hele strekningen på 10 km, mellom Sandbukta og Såstad, inkluderer totalentreprisen bygging av to jernbanetunneler på henholdsvis 2,7 km og 2,3 km, samt ny stasjon i Moss.

Som en del av arbeidene skal det bygges en løsmassekulvert på drøyt 400 meter i krevende grunnforhold i Moss sentrum. Norges Geotekniske Institutt (NGI) er engasjert av arbeidsfellesskapet for å sørge for å ivareta områdestabilitet og en sikker gjennomføring av blant annet disse arbeidene.

- Norge er et nøkkelmarked for oss

- Vi er veldig glade for å ha blitt utvalgt, sammen med vår partner Implenia, for å utvikle dette nye jernbaneprosjektet. Denne entreprisen styrker Accionas posisjon i Norge, et nøkkelmarked for selskapet. Basert på vår tidligere erfaring med Bane Nors ledelse og deres profesjonalitet, tror vi at vi vil kunne utvikle og fullføre dette flotte, men komplekse prosjektet med best mulig resultat. Acciona, sammen med Implenia, håper å kunne tilby den samme forpliktelsen og opplevelsen til dette Intercity-prosjektet, som vi gjør i alle våre prosjekter, sier Huberto Moreno, administrerende direktør for Construction Business i Acciona.

- Vi er veldig glade for at vi, sammen med Acciona, er tildelt dette spennende prosjektet. Vi gleder oss til å ta fatt på arbeidet, og ikke minst til å være en del av Bane Nors Intercity-satsing, sier Audun Aaland, administrerende direktør i Implenia Norge AS.

- En viktig milepel

- Det omfattende og komplekse arbeidet med å skape fremtidens jernbane og lage et langt bedre togtilbud for passasjerer og gods på Østlandet fortsetter med uforminsket styrke. Denne kontrakten er den nyeste i rekken av flere viktige kontrakter vi har inngått i år. Det er samtidig et nytt bevis på den historiske jernbanesatsingen regjeringen legger opp til, sier Einar Kilde, Utbyggingsdirektør i Bane Nor.

- Vi ser frem til et fruktbart samarbeid med to solide entreprenører som er godt etablert i Norge. Vi har utviklet et velfungerende forhold til Acciona gjennom tunnelbore-delprosjektet på Follobanen og med Implenia Norge på parsellen Farriseidet-Porsgrunn, legger han til.

Jarle Midjås Rasmussen, prosjektsjef for nytt dobbeltspor Sandbukta-Moss-Såstad, er glad for at avtalen er i havn:

- Kontraktsigneringen for hovedentreprisen er en viktig milepel for prosjektet og er noe vi har jobbet målrettet mot gjennom flere år. Vi er glade for at vi er kommet til enighet med Implenia og Acciona om denne entreprisen. Sammen skal vi gi innbyggerne i Østfold, ikke minst i Moss og Rygge, et bedre togtilbud og økt kapasitet når dobbeltsporet står ferdig. Planlagt åpning er i desember 2024, forteller han.

Arbeidsfellesskapet Acciona/Implenia går umiddelbart etter kontraktsigneringen i gang med prosjekteringen og supplerende grunnundersøkelser.

Arbeidsfellesskapet «Mossia ans»

Implenia og Acciona er begge spesialiserte og erfarne innen entreprenørvirksomheter, og har mer enn 100 års erfaring innen større infrastrukturprosjekter.

Partene ble enige om å samle sine ressurser og innsats for å gjennomføre prosjektet i fellesskap, og å samarbeide med hverandre for suksessfullt å kunne utføre kontrakten.

Selskapene har samlet seg i et fullt integrert arbeidsfellesskap, der Implenia har teknisk ledelse. Arbeidsfellesskapet kalles «Mossia ans», og skal synliggjøres på prosjektet med både navn og logo.

Powered by Labrador CMS