«Nissan Navara blir tøffere, sterkere og snillere»
Det skriver Nissan i en nyhetsmelding i forbindelse med lanseringen av en oppgradert versjon av pickupen. Les mer om den økte nyttelasten, den nye girkassen og annet nytt.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Med ny Euro 6D-temp-motor med twin turbo, oppgradert understell, ny girkasse, økt nyttelast og oppdatert infotainment, er nye Navara klar for lansering i Europa.
Etter 80 års erfaring med å produsere pickup-er, er Nissan klar for å ta nye steg med oppgraderte Navara. Modellen som selges i tilsammen 109 land over hele kloden, kommer nå med en rekke forbedringer.
Da dagens generasjon Navara ble lansert i 2015, var den banebrytende ved å introdusere 5-links uavhengig fjæring i bakhjulsopphenget. Dette introduseres nå også på King Cab-utgaven.
Samtidig som løsningen oppgradert for bedre kjøreegenskaper og økt komfort, er også nyttelasten høynet opp til 1180 kilo for Double Cab – en økning på over 100 kg fra tidligere.
Bakhjulsopphenget er økt med 25 mm i høyden og fjærene er stivere. Bremsene er også forsterket. Foran er blant annet bremseskivene økt i dimensjon fra 296 mm til 320 mm. I kombinasjon med Intelligent Trailer Sway Assist, et system som motvirker sleng på tilhenger, er Navara mer sikker enn noen gang.
Motor og girkasse
Motoren har fått oppdateringer så den er tilpasset Euro 6D-temp. Det betyr at innstegsmotoren har fått økt dreiemomentet med 22 Nm, takket være endringen fra singel- til twin-turbo.
Innsprøytingssystemet har fått økt trykket fra 2000 bar til 2200 bar med en ny pumpe.
Kjølesystemet er oppdatert og eksosanlegget er nytt. Det skal også bidra til redusert NOx-utslipp.
Videre er den manuelle girkassen helt nyutviklet med kortere girspak, endret girmønster og bedre synkronisering og lavere støynivå. 7-trinns automatgirkassen er også videreutviklet for bedre komfort og respons.
Oppgradert infotainment
Forholdet mellom fører og bil skal nå forbedres i Navara med nye NissanConnect. Infotainment-løsningen tar steget videre i å forbedre tilkoblingsmulighetene via info-skjermen som er økt i størrelse fra 7- til 8-tommer.
Det nye systemet har raskere respons og byr på langt flere muligheter. Fører kan nå speile telefonen sin opp mot skjermen.
TomTom-kart med direkte trafikk-informasjon, vær-informasjon og Google Street View er på plass.
Gjennom appen kan man også betjene bilens horn og fjernlys, for å gjenfinne bilen om du skulle ha glemt hvor den ble parkert. Systemet er kompatibelt med Apple CarPlay og Android Auto.
Se tekniske detaljer under (på engelsk) for de to versjonene:
### | King Cab | Double Cab |
Engine | Twin-turbo 2.3L Diesel – Euro 6D-TEMP | Twin-turbo 2.3L Diesel – Euro 6D-TEMP |
Output | 163PS / 120kW @ 3750 RPM 425 Nm @ 1500 RPM | 163PS / 120kW @ 3750 RPM 425 Nm @ 1500 RPM 190PS / 140kW @ 3750 RPM450Nm @ 1500 RPM |
Transmission | 6 speed Manual | 6 speed manual 7 speed automatic |
Front Suspension | Double wishbone with stabilizer bar | Double wishbone with stabilizer bar |
Rear Suspension | 5 link - 2nd generation with dual stage springs with stabilizer bar | 5 link - 2nd generation with dual stage springs with stabilizer bar |
Brakes Front/Rear | Disc 320mm / Disc 308mm w/ ABS, BA, EBD, TCS, VDC and TSA** | Disc 320mm / Disc 308mm w/ ABS, BA, EBD, TCS, VDC and TSA** |
Dimensions in mm | L: 5210/5255 W: 1850 H: 1822-1826 | L: 5280/5330 W:1850 H:1824-1828 (1855 w/ roof-rails) |
Bed Floor Dimensions (mm) | L: 1800 W: 1560 Width between wheel arches: 1130 | L: 1585 W: 1560 Width between wheel arches: 1130 |
Wheels/Tyres | Steel 17" - 255/65 Alloy 17" – 255/65 Alloy 18" - 255/60 | Steel 17" - 255/65 Alloy 17" – 255/65 Alloy 18" - 255/60 |
Ground Clearance (mm) (depends on version) | Front axle: 230 to 234 Rear axle: 219 to 223 Between axles: 238 to 242 | Front axle: 230 to 234 Rear axle: 219 to 223 Between axles: 238 to 242 |
Wading depth (mm) | 600 | 600 |
Max Payload (kg) | 1165 | 1180 1150 |
Gross Vehicle Weight (kg) | 3200 | 3250 |
Braked Trailer Capacity (kg) | 3500 | 3500 |
Seating Capacity | 2+2 | 5 |
Acceleration (0-100kmh) secs | 12,5 | 12,5 11,2 |
Max. Speed (Km/h) | 172 | 172 MT 184 (AT 180) |
Fuel Consumption Combined (l/100)* | 6,9-7,0 | 6,9-7,0 MT 7,0 (AT 7,4) |
CO2 (g/km) combined* | 182-184 | 182-184 MT 184 (AT 194) |
Warranty | 5 Years / 160,000km | 5 Years / 160,000km |
*Data shown using NEDC back-translation from WLTP
**Anti-lock Braking System, Brake Assist, Electronic Brake Distribution, Traction Control System, Vehicle Dynamic Control (stability control) and Trailer Sway Assist
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?