Ford Transit Custom er testet det siste året av bedrifter i London. Den kommer for salg i løpet av 2019.

Kjørte 3 av 4 km på ren elektrisitet

20 Transit Custom ladbare hybridvarebiler har deltatt i et stort testprosjekt i London det siste året. Bilen kommer for salg i Norge i 2019.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Med mer enn 50 millioner kroner i støtte fra britiske myndigheter, har Ford gjennomført et større testprosjekt i London de siste tolv månedene.

Den nye ladbare varebilen, Ford Transit Custom, ble brukt av i alt 20 store aktører i London-området. Alt fra politiet og British Gas til Royal Mail og Heathrow Airport har hatt de elektrifiserte varebilene i ordinær bruk. Totalt er det tilbakelagt 240.000 km i løpet av testperioden.

Kjøring på strøm

Målet med testprosjektet var å se om de daglige gjøremålene innenfor ulike bransjer kunne gjøres like raskt og effektivt med en ladbar varebil.

Man ønsket også å se hvor mye bilene ble kjørt på ren elektrisitet.

Nå er konklusjonen klar:

Ford Transit Custom PHEV.
  • I løpet av testperioden gikk bilene på ren elektrisk strøm i hele 75 % av den totale kjørelengden de tilbakela i London sentrum (Central London). I Stor-London (Greater London) ble 49% av kjørelengden tilbakelagt på bare elektrisitet.

Kommer i salg i 2019

- Det er første gang Ford har gitt virksomheter tilgang på prototypen av en bil. Vi kan derfor bruke kundenes tilbakemeldinger til å forbedre den produksjonsklare varianten av den ladbare Ford Transit Custom. Den kommer for salg i slutten av året. Forsøket viser også hvor stort potensiale er for å kjøre på strøm. Med en oppgitt rekkevidde på 50 km på ren elektrisitet vil du her få en arbeidsbil som vil spare flåtekunder for mye drivstoff og miljøet for utslipp, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Ford har allerede gjort justeringer på den produksjonsklare modellen som følge av læringen etter testprosjektet i London. Dette inkluderer blant annet økt motorytelse og bedre tilbakemeldinger via bilens systemer for å lære sjåførene å kjøre slik at de får maksimal elektrisk regenerering.

Nå vil testprosjektet følges opp med nye tester i Køln og Valencia. Her blir den nye ladbare 8-seteren Tourneo Custom også tatt i bruk, i tillegg til den ladbare Transit Custom.

Den nye ladbare Transit Custom har Fords prisvinnende 1-liters 125 HK EcoBoost-bensinmotor som rekkeviddeforlenger. Den lader batteriet når bilen kjøres over lengre strekninger, uten behov for ladestopp. Fremdriften er elektrisk.

Fire kjøreinnstillinger

Nye Transit Custom ladbar hybrid har fire kjøreinnstillinger som bestemmer hvordan bensinmotoren skal fungere som rekkeviddeforlenger.

Med «EV Auto» blir det automatisk regnet ut når batteriet har behov for lading, med «EV Charge» lader bensinmotoren batteriet maksimalt opp. Velger du «EV Now» kjører bilen helelektrisk. «EV Later» blir brukt for å ta vare på batteriets ladenivå for å ha strøm til å kjøre elektrisk senere på turen.

Volum for last

Nye Transit Custom ladbar hybrid kan frakte standardplater på 240 x 120 cm flatt på gulvet i lasterommet eller tre europaller.

Varebilen har et lastevolum på seks kubikkmeter, utstyrt med skillevegg.

Powered by Labrador CMS