Kran som krever sin mann
OSLO (AT.no): Henning Lehre (51) kjører det som er en av Norges to største kranbiler. 200 tonnmeters-kranen fra Palfinger er booket på jobber i flere år fremover.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Det er Stein «Grøten» Grøtting som eier den nye gigantiske kranbilen som har den største kranen Palfinger lager for lastebil. Den har en rekkevidde på formidable 55 meter med maksimalt med hydraulisk og manuelle utskyv. Selv da kan den løfte 350 kilo helt ytterst på armen.
Henning Lehre har ikke gjort det største bykset i størrelse på kranbilen. For «Grøten» har også en 165 tonnmeters Palfinger som snart er to år gammel. Den har Lehre kjørt siden den var ny. På mange måter er de to kranene nokså like. Den nye 200 tonnmeteren er bare så mye grovere.
- Det krever litt mer planlegging når du skal stille deg opp med den nye. Selve heisingen er det ikke så stor forskjell på, sier Henning Lehre.
Langs etter
Bortsett fra Palfingers oransje farge, er det lite som minner om en lastebilkran. Kranen ligger pakket i kjøreretningen når den transporteres. Den fyller hele det sju meter lange planet. Og det er bare plass til en ekstra ølkasse på planet. Resten av plassen er brukt opp!
Bilen er bygget på Palfingers fabrikk i Østerrike. De har også gjort full forsterkning av hele bilen. Henning Lehre var sammen med Stein Grøtting nede på fabrikken to ganger og så på underveis i byggeprosessen. Resultatet ble enda bedre enn hva de hadde trodd og håpet.
Inne i monteringshallen sto begge de to norske bilene som skulle utstyres med Palfingers toppmodell PK 200002L-SH. Aldri har det vært levert så store kranbiler i Norge, og da er det spesielt at det står en Scania og en Volvo som skal gå i samme by side om side til bygging. Selv om det er en gedigen byggejobb, tok det bare tre måneder.
Støtteben
Selvfølgelig er det støtteben i nesa på bilen. Litt mer uvanlig er det at det også er støtteben bak bilen.
Det ligger inne mellomrammevangene og skyves hydraulisk ut nå det skal brukes. Det går drøyt halvannen meter bak bilen og er beregnet for å tåle 40 tonns belastning. Støttebena foran skal tåle 37 tonns trykk hver.
Hele påbygget er enten metallisert eller galvanisert. Dermed skaldet holde seg like fint i mange år fremover. Bare ved å gå rundt bilen så ser du med egne øyne at det er et påbygg laget med fokus på finish og detaljer.
Kortere
Selv om bilen har en aksling mer og kranen er enda større, er den nye 200 tonnmeters kranbilen faktisk litt kortere enn den 165 tonnmeteren Stein Grøttinghar fra før. Totallengden på den nye bilen er «ikke mer» enn 10,4 meter. Bilen har dispensasjon på totalvekten som er 41 tonn.
Også høyden på bilen blir mer moderat med kranen liggende motsatt vei av hva en vanlig kranbil har. Med løsningen slik den er på Stein Grøttings bil, så er totalhøyden 3,80 meter.
Slipper å flytte
Selv om det tar litt lenger tid å plassere kranen, og bevegelsene er litt senere,spiller det liten rolle. Det tas igjen med at Henning Lehre slipper å flytte seg når han er på byggeplassen.
Samtidig bruker han vinsjen i 95 prosent av oppdragene. Vinsj-systemet til Palfinger, er slik at vinsjen kan sitte montert og klar hele tiden. Den løfter 4,5 tonn med enkelt wire, mens kapasiteten dobles med kasteblokk.
Med den nye kranen rekker de helt opp til 10. etasje på nye boligblokker. Dermed er den blitt den nye favoritten til flere utbyggere. Ordreboka er full i all overskuelig fremtid.
- Den ble fort en favoritt for mange utbyggere. Vi kommer lenger og slipper å flytte oss så ofte, sier Henning Lehre.
Sprek
Henning Lehre er overrasket over hvor sterk kranen er. Jo tyngre løftet blir, desto sprekere blir den. Bommen må riktignok over 40 grader før den skal begynne å ta i skikkelig, og når den passerer 60 grader orker den mest.
- En av gevinstene med at krana orker mer er at vi ofte slipper å splitte kolliene når det begynner å bli tungt og høyt, sier Lehre.
Strøm
Enda mer populær blant utbyggerne kan den bli i tiden fremover. I løpet av de nærmeste månedene skal det monteres to elektromotorer. Da skal kranen kunne kjøres utslippsfritt med strøm fra byggeplassene. Det er en kombinasjon flere entreprenører og utbyggere som har vist stor interesse for.
Den aller største kunden for Grøtting er JM og Veidekke. Veldig mange av oppdragene de utfører,er for dem. Bilen ble tatt i bruk rett før påske i år (2019), og den ble blitt vist under det store kranbiltreffet i vår.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Contur AS søker fagleder betong
Vil du bli med å forme fremtiden med en av Norges største entreprenører innen betongkonstruksjoner?
-
Franzefoss Gjenvinning AS søker anleggssjef Oslo
Er DU vår nye anleggssjef?
-
Vi søker Daglig leder til vårt selskap Seabrokers Heavy Machinery
Er DU vår nye Daglig leder?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?
-
BioDrift AS søker skogsmaskinoperatør
Er DU vår nye skogsmaskinoperatør?
-
Hæhre AS søker nå KS Leder!
Vil du være med å ha kvalitetsansvaret for en av Norges største samferdselsprosjekter i Trøndelag?
-
Isachsen Anlegg AS søker geomatikkingeniør
Tar du ansvar, ser de gode løsningene og ønsker personlig utvikling, så ønsker vi å ha deg med på laget!