
Utvikling av eActros i rute
Utviklingen av den hel-elektriske lastebilen Mercedes-Benz eActros rapporteres å være i rute mot serieproduksjon i 2021.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
I februar overleverte Mercedes den første eActrosen som et testprosjekt til Logistik Schmitt. Dette selskapet frakter akslinger til Mercedes-Benz-fabrikken i Rastatt.

eActrosen kjører daglig rundt 168 kilometer fordelt på tre skift. Det er korte strekninger, bare syv kilometer mellom lageret og fabrikken. Bilen blir ladet både under lasting og lossing.
Totalt har 10 eActroser nå kjørt titusenvis av kilometer i daglig drift i Tyskland og Sveits. Resultatene har vært positive og viser at Mercedes er et skritt nærmere serieproduksjon av bilen i 2021, heter det i meldingen.
eHighway

Det er forøvrig ikke bare batterilastebiler det forskes på i Tyskland om dagen. I områdene rundt Gaggenau (Essen) er det bygget en 18 kilometer lang «elektrisk motorvei» som er tilpasset pantograf-kjøring. Samlet er det nesten seks km med overhengende kjøreledninger på denne strekningen.
På strekningen skal Mercedes-Benz teste en videreutviklet eActros, med utvidet nyttelast og bedre rekkevidde. eActrosen skal blant annet sammenlignes med pantograf-bilen (diesel-hybrid) som forøvrig går i transport av papirruller.
Neste ledd for den utvidede eActrosen blir å frakte akslinger fra det tidligere nevnte Logistik Schmitt-lageret, til Mercedes-Benz-fabrikken i Gaggenau. Denne strekningen er 14 km, mesteparten på nevnte eHighway.
I prosjektets tredje og siste fase skal eActrosen og en pantograf-bil testes i nøyaktig samme rute og med lik last, for deretter å verifisere tallene fra fase to.

Sammenligning mot dieselbil
En konvensjonell diesel-Actros med Euro 6-motor og utstyrt med avanserte måleinstrumenter, vil benyttes som en referanse. Poenget er å sammenligne energiforbruket til eActrosen og pantograf-bilen opp mot standard konvensjonelle lastebiler.
Daimler opplyser forøvrig at de ikke har noen planer om å utvikle pantograf-lastebiler.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker laborant
Ønsker du en spennende jobb som laborant innen vei og anlegg?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kalkulatør konstruksjoner
Er du en drivende dyktig kalkulatør med engasjement for anleggsbransjen?
-
SMP PARTS NORGE AS søker Field Sales Manager
Vi søker en sulten og ambisiøs Field Sales Manager til markedsledende selskap
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?