
Inntil 50.000 i støtte til el-varebiler
Enova lanserer i dag en støtteordning til kjøp av el-varebiler. Støtten ordnes direkte hos forhandleren. Her ser du hvor mye hver modell kan få.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Nærmere 500 millioner kroner både i 2019 og 2020 er øremerket det nye Nullutslippsfondet, som skal finansiere ulike støtteordninger for å sette fart på omstillingen av næringstransporten.
Et av de første tiltakene er en enkel støtteordning til bedriftsmarkedet ved kjøp av elektriske varebiler.

Adm.dir. Nils Kristian Nakstad i Enova presenterte i dag detaljene i ordningen under en markering på Youngstorget i Oslo, hvor også klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) og adm. direktør Stig Morten Nilsen i NBF deltok.
- Jeg er veldig fornøyd med samarbeidet med bilbransjen, som ikke minst har gjort det lett å søke og få støtte på minutter hos forhandleren, sier Elvestuen.
Effekt-støtte
Enova legger opp til standardiserte støttesatser basert på bilens motorytelse. De varsler allerede at satsene vil trappes ned over tid. Satsene er basert på hestekrefter, og har tre nivåer:
Motorytelse | Maks effekt per halvtime | Støtte |
under 80 hk | under 60 kW | 15.000 |
80-120 hk | 60-90 kW | 25.000 |
over 120 hk | over 90 kW | 50.000 |
Så mye støtte kan dagens el-varebiler få:
Motoreffekt | Batteri | Støtte | |
Modell | (hk) | (kWt) | (kroner) |
Citroën Berlingo | 67 | 22,5 | 15.000 |
Goupil G4 | 13 | 8,6/11,5/15,4 | 15.000 |
Goupil G5 | 12 | 11,5/14,4/19,2 | 15.000 |
Iveco Daily | 82 | 28/56/85 | 25.000 |
MAN e-TGE | 136 | 36 | 50.000 |
Maxus EV80 | 136 | 56 | 50.000 |
Mercedes e-Vito | 116 | 41 | 25.000 |
Nissan e-NV200 | 110 | 40 | 25.000 |
Peugeot Partner | 67 | 22,5 | 15.000 |
Renault Kangoo Z.E. | 60 | 33 | 15.000 |
Volkswagen e-Crafter | 136 | 36 | 50.000 |
Innvilges hos forhandler
- Vi vil tilby en veldig enkel og ubyråkratisk løsning, hvor bedriftene i prinsippet kan søke om og få innvilget støtten mens de er hos forhandleren, sier Enova-direktøren.
Allerede 1,2 millioner i vrak-støtte
I 2018 ble det innført et tilskudd på 13.000 kroner fra staten til den som vraker en varebil som bruker fossilt drivstoff og kjøper eller leaser en utslippsfri varebil isteden.
Tilskuddet vedtas i forbindelse med statsbudsjettet og gjelder ett år av gangen. Den utbetales av Miljødirektoratet og kommer i tillegg til den ordinære vrakpanten på 3.000 kroner, som man får ved innlevering hos en biloppsamler.
Hittil i år (pr. 26.8.) er det gitt vrak-støtte til 91 varebiler, tilsvarende 1,2 millioner kroner, får Bilbransje24 opplyst hos Miljødirektoratet.
STILLING LEDIG:
-
Maskinførere NLBO
Peab Anlegg
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Operatør til Albach flishogger
BioDrift AS
-
Prosjektleder
Anlegg Øst Entreprenør