Elektriske varebiler kan oppleve en salgsboost med nye støtteordninger.

Inntil 50.000 i støtte til el-varebiler

Enova lanserer i dag en støtteordning til kjøp av el-varebiler. Støtten ordnes direkte hos forhandleren. Her ser du hvor mye hver modell kan få.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Nærmere 500 millioner kroner både i 2019 og 2020 er øremerket det nye Nullutslippsfondet, som skal finansiere ulike støtteordninger for å sette fart på omstillingen av næringstransporten.

Et av de første tiltakene er en enkel støtteordning til bedriftsmarkedet ved kjøp av elektriske varebiler.

F.v.: Stig Morten Nilsen (adm.dir. i NBF), Ola Elvestuen (klima- og miljøminister, V) og Nils Kristian Nakstad (adm.dir. Enova)

Adm.dir. Nils Kristian Nakstad i Enova presenterte i dag detaljene i ordningen under en markering på Youngstorget i Oslo, hvor også klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) og adm. direktør Stig Morten Nilsen i NBF deltok.

- Jeg er veldig fornøyd med samarbeidet med bilbransjen, som ikke minst har gjort det lett å søke og få støtte på minutter hos forhandleren, sier Elvestuen.

Effekt-støtte

Enova legger opp til standardiserte støttesatser basert på bilens motorytelse. De varsler allerede at satsene vil trappes ned over tid. Satsene er basert på hestekrefter, og har tre nivåer:

Motorytelse Maks effekt per halvtime Støtte
under 80 hk under 60 kW 15.000
80-120 hk 60-90 kW 25.000
over 120 hk over 90 kW 50.000

Så mye støtte kan dagens el-varebiler få:

  Motoreffekt Batteri Støtte
Modell (hk) (kWt) (kroner)
Citroën Berlingo 67 22,5 15.000 
Goupil G4 13 8,6/11,5/15,4 15.000 
Goupil G5 12 11,5/14,4/19,2 15.000 
Iveco Daily 82 28/56/85 25.000 
MAN e-TGE 136 36 50.000 
Maxus EV80 136 56 50.000 
Mercedes e-Vito 116 41 25.000 
Nissan e-NV200 110 40 25.000 
Peugeot Partner 67 22,5 15.000 
Renault Kangoo Z.E. 60 33 15.000 
Volkswagen e-Crafter 136 36 50.000 

Innvilges hos forhandler

- Vi vil tilby en veldig enkel og ubyråkratisk løsning, hvor bedriftene i prinsippet kan søke om og få innvilget støtten mens de er hos forhandleren, sier Enova-direktøren.

Allerede 1,2 millioner i vrak-støtte

I 2018 ble det innført et tilskudd på 13.000 kroner fra staten til den som vraker en varebil som bruker fossilt drivstoff og kjøper eller leaser en utslippsfri varebil isteden.

Tilskuddet vedtas i forbindelse med statsbudsjettet og gjelder ett år av gangen. Den utbetales av Miljødirektoratet og kommer i tillegg til den ordinære vrakpanten på 3.000 kroner, som man får ved innlevering hos en biloppsamler.

Hittil i år (pr. 26.8.) er det gitt vrak-støtte til 91 varebiler, tilsvarende 1,2 millioner kroner, får Bilbransje24 opplyst hos Miljødirektoratet.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS