Ikke bruk mobiltelefonen ved ulykke i tunnel
Bruk en nødtelefon i tunnelen. Hvis det brenner, varsler du dette ved å ta ned et brannslokningsapparat fra veggen i tunnelen.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Nødutstyret og overvåkingsutstyret i tunnelene gjør at veitrafikksentralene i landet har rimelig god oversikt over hvordan trafikken flyter og hva som skjer i tunnelene. De ganger det skjer hendelser i tunneler, opplever vegtrafikksentralene at mange bruker mobiltelefon for å varsle i stedet for å bruke nødutstyret i tunnelen.
Jo fortere Vegtrafikksentralen få beskjed, jo raskere blir tunnelen stengt og hendelsen varslet. Ved bruk av mobiltelefon til politi eller brannvesen må nødetaten varsle Vegtrafikksentralen for å stenge tunnelen.
Allerede her kan verdifull tid gå tapt. Vegtrafikksentralen er det eneste stedet tunnelen kan stenges fra. Spesielt ved branner er det viktig at Vegtrafikksentralen fort får beskjed. Det er Vegtrafikksentralen som styrer viftene i tunnelen og kan dermed raskt blåse røyken bort.
Dette gjør du i en nødssituasjon i tunnel:
- Sett kjøretøyet i en havarilomme eller så nær tunnelveggen som mulig. Sett på bilens nødlys.
- Ta på refleksvest. Gå mot nærmeste nødtelefonen med bilen og nødlyset bak deg.
- Vegtrafikksentralen får alarm med en gang du løfter av røret på nødtelefonen. Da finner Vegtrafikksentralen også din nøyaktige posisjon. Du kan også settes i konferanse med nødetatene.
- Hvis det brenner må du først varsle. Det gjør du ved å ta ned et brannslokningsapparat fra veggen. Når brannslokningsapparatet fjernes fra veggen går alarmen i Vegtrafikksentralen som stenger tunnelen. Vegtrafikksentralen får også nøyaktig stedsangivelse.
- Hvis du er i en tunnel med ett løp med tovegstrafikk må du varsle møtende trafikk. Du må selv vurdere om du kan snu og kjøre ut eller ikke.
- Er du i en toløpstunnel der trafikken går i samme retning må du ikke snu. Finn en havarilomme eller kjør så nær vegkanten som mulig og sett fra deg kjøretøyet. Forlat kjøretøyet og gå til nærmeste nødutgang.
- Det viktigste prinsippet ved hendelse er i tunnel er først å varsle med nødutstyret i tunnelen og deretter komme seg ut. Ta hele tiden hensyn til annen trafikk. Jo tidligere du får varslet, jo større er sjansen for å unngå følgeulykker.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Steinskogen søker operatør/mekaniker
Vi søker ny operatør/mekaniker til knuseverk
-
Beck Maskin AS søker mekaniker
Vi søker servicemekanikere/montører
-
Hæhre Entreprenør AS søker anleggsleder
Er du en erfaren prosjekt- eller anleggsleder? Bli med i Hæhres betonggjeng!
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?