SIKTLINJE: Den nye hytta er lav med stort bakvindu, som gjør det lett å se innunder vekselflakene.

Oppgradert Kamag Wiesel

NYE KRAV: Brubakken har allerede den nye rangeringsmaskinen på test hos kunder i Norge.

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Fra nyttår gjelder nye utslippsregler og med sin nye Wiesel oppfyller Kamag de nye kravene, og har i tillegg fått på plass en lang rekke ergonomiske forbedringer.

Wieselen har en helt ny firesylindret motor fra Deutz, som oppfyller de kommende Steg V-kravene, forteller Gordon Lindseth, produktansvarlig for Kamag hos den norske importøren Brubakken.

Ute på prøve

Han forteller at han har en maskin ute på prøve hos kunder i Oslo-området.

– Det er flere kunder som har prøvde den, og de har gitt flere positive tilbakemeldinger, sier Lindseth.

Utover den mer effektive og miljøvennlige motoren, finner man de fleste forbedringene i førerhytta, som denne gangen er egenutviklet av Kamag.

– Forskjellen er blant annet en meget lav innstegshøyde, som er kjærkomment samt store vindusflater bak som gir svært god sikt, sier Lindseth.

Det at man sitter lavere i hytta gir også fordelen at man kan se under vekselflak som skal flyttes, og dermed lettere og mer presist kan «sikte seg inn».

SENKET: Lav innstegshøyde gjør arbeidshverdagen for sjåførene langt mindre besværlig.

Joystick

Fra førerplass kan sjåføren styre alle funksjoner i én og samme joystick.

Wieselen er i utgangspunktet laget for å flytte vekselflak, men så godt som alle maskiner Brubakken leverer har også montert svingskive for å kunne flytte semitrailere.

– Dessuten har flere av kundene våre satt på VBG-feste så man får flyttet de vanlige drakjerrene, sier Lindseth.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS