MAN kranbil utenom det vanlige
KMS Strassburg på Vestfossen vest for Drammen tar i disse dager i bruk en MAN TGX 35.500 kranbil som nok kommer til å bli lagt merke til.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Utgangspunktet for den nye kranbilen, er en fireakslet MAN TGX 35.500 8x4-4 med trippelboggi hvor de to fremre boggiakslene har drift og den bakre har styring. Bilen har den største D26-motoren på 12,4 liter med en effekt på 500 hk og et dreiemoment på 2500 Nm. Bilen har også MANs største førerhus, XXL.
Utgangspunktet var at KMS Strassburg ønsket en bil med størst mulig nyttelast i kombinasjon med stor bakmontert kran.
MAN TGX 35.500 8x4-4 leveres som standard med en største akselavstand på 4,2 meter mellom første og andre aksel. MAN-ombyggeren Toni Maurer sørget for å øke denne avstanden til 5,0 meter ved å flytte trippelboggien bakover. For å få tilstrekkelig overheng bak ble dessuten rammeoverhenget forlenget.
Fordel med bakmontert kran
Resultatet ble et kjøretøy med et planpåbygg som er 6,3 meter langt, og bakenfor sitter en kran av typen Hiab X-Hipro 638 som har en kapasitet på 60 tonnmeter og som med jibb har en maksimal rekkevidde på 32 meter. Kranen har også vinsj. Påbygget er utført av den tyske påbyggeren Bamag Fahrzeugbau Weimar som også har montert kranen som ble sendt fra Hiab i Norge til Tyskland.
- Det har tatt et år å få kranbilen slik vi ønsket det, forteller Dirk Strassburg, som er innehaver og daglig leder av KMS Strassburg.
- Vi ønsket stor nyttelast og en kran med stor kapasitet. På denne bilen var det dessuten aktuelt med bakmontert kran. Da kan vi rygge kloss opp til alle kranjobbene, og det er en stor fordel i mange jobber.
Lastebilselger Steinar Robsahm Berg hos MAN i Drammen forteller at det aldri har vært bygd noen tilsvarende kranbil i MAN-systemet og at det neppe finnes mange lignende kjøretøy uansett merke.
Krankjøring viktigst
Firmaet KMS Strassburg, hvor KMS står for Kranservice - Mek – Smie, fyller 13 år like etter kommende årsskifte.
Selskapet har i alt fem ansatte og nå totalt tre kranbiler. Krankjøring for bygg- og anleggsbransjen, samt andre bransjer som trenger tunge og lange løft, utgjør en vesentlig del av virksomheten.
Selskapet har i tillegg mekanisk verksted som produserer det meste innenfor stål og reparerer blant annet landbruks- og anleggsutstyr. Firmaet utfører også smi-arbeider av forskjellig slag.
Litt kuriøst forteller selskapet på sin hjemmeside at man også reparerer og restaurerer gamle hestevogner!
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker kommunikasjonsansvarlig
Har du lyst til å jobbe med kommunikasjon i anleggsbransjen?
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Steinskogen søker operatør/mekaniker
Vi søker ny operatør/mekaniker til knuseverk
-
Beck Maskin AS søker mekaniker
Vi søker servicemekanikere/montører
-
Hæhre Entreprenør AS søker anleggsleder
Er du en erfaren prosjekt- eller anleggsleder? Bli med i Hæhres betonggjeng!
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?