Saltvikplogen SDH-280.

Saltvik Plogen lanserer en ny diagonalplog

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Den nye plogen har fått betegnelsen SDH-type, og den første modellen som er laget er en SDH-280.

Saltvikplogen SDH-type er en blanding av SDA-/FDA-/AH-type.

- I den nye modellen har vi lagt inn FDA/H-type sin høye venstre side som gir godt rom for utkast til venstre side, og en tømmer plogen fort ved rydding. I test med FDA/H-type viste det seg at en fint kan brøyte ut på venstre side, ved behov. Det fungerte veldig godt, sier daglig leder Ole Saltvik.

- Tar snøen lett opp

I utkastervingen har Saltvik Plogen AS tatt utgangspunkt i vingen til den nye A6/AH-type.

Denne vingen er formet på SDH-type, dog noen cm lavere slik at vingen er på 215 cm. Spissen sin største åpning er på 103 cm.

- Mellom spiss og vinge har vi laget de smekre linjene til DA-/SDA-type. Dette gjør at snøen glir lett gjennom vingen bak til utkastet, sier Saltvik.

Saltvikplogen SDH-280.

- Dette burde gi en uslåelig kombinasjon i markedet. Plogen er mye større enn tidligere, men den har fortsatt en vinge som tar snøen lett opp og kaster den like lett ut igjen. Plogen har fått den meget solide svingrammen, som fra utgangspunktet er forsterket ved brakettfestene og mot hylsen. Svingrammen har en 100 mm hylse med gjennomgående bolt på 60 mm. Svingbolten med hylsen har 2 års garanti, noe vi er i en vurderingsfase for å øke, fortsetter han.

 - Slipper å «holde» plogen mot høyresiden 

Utformingen av vingen i kombinasjon av svingsystemet skal gi en stabil plog som ikke hopper.

- Det er en plog som ligger stabilt på veien, kaster meget bra, og sjåføren kan i større grad slappe av når hun/han brøyter. Også fordi sjåføren ikke trenger å «holde» plogen mot høyresiden under brøytingen. Med det ovennevnte om utkast, samtidig som det er minst mulig bevegelige deler, får kundene en plog som er ordentlig solid uten at det har gått særlig på bekostning av vekt, og de får en plog som er best på markedet når det gjelder totaløkonomi, sier Saltvik.

Vinkelen mot veibanen på denne modellen er 40 grader, og den kan om ønskelig fås med 60 grader.

Med 60 grader, følger også muligheten for å få ettergivende skjær.

Powered by Labrador CMS