
Ryfylketunnelen åpnes for trafikk i 2019
Til og begynne med, skal det ikke kreves inn bompenger i tunnelen.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
30. desember 2019 åpner verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel for trafikk og gir fast veiforbindelse mellom Strand i Ryfylke og Stavanger på Nord-Jæren.
De to andre tunnelene i Ryfast-prosjektet, Hundvåg- og Eiganestunnelen, åpner i februar i 2020, og den offisielle åpningen av Ryfast blir markert når alle tre tunnelene er åpnet.
- Vi har gjennom hele anleggsperioden, siden den fyrste salven gikk av i slutten av 2012, hatt som mål å bli ferdige innen utgangen av 2019. Den målsettingen klarer vi, sier prosjektleder Gunnar Eiterjord.

Etter planen skulle alle de tre tunnelene åpnes samtidig, men det gjenstår sikkerhetstesting i Eiganes- og Hundvågtunnelen.
- Vi trenger litt mer tid før vi også setter trafikk på de siste to tunnelene. Det skyldes at det der har vært litt mer behov for testing og ikke minst øvelser for nødetatene, forklarer Eiterjord.
- Frem til Hundvågtunnelen åpner, må trafikken følge dagens veinett over Hundvåg og gjennom sentrum. Samtidig venter vi med å starte bompengeinnkrevingen til etter at også de to siste tunnelene er åpnet for trafikk, sier prosjektleder Gunnar Eiterjord.
STILLING LEDIG:
-
Teknisk spesialist
Volvo Maskin AS
-
Maskinførere NLBO
Peab Anlegg
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS