
Fire aksler: Drift på en - og sving på tre
Thor Tenden Transports siste tilskudd i bilparken, er en Scania R650 med en litt uvanlig akselkombinasjon. Oppsettet gjør at nyttelastkapasiteten og snuegenskapene ved asfaltjobber blir forbedret.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Sjåfør Vidar Wangen mottok den nye krokbilen i midten av september på selskapets hovedkontor i Stryn. Han har vært med på å utforme den etter egne ønsker:
- Jeg trenger ikke tandemdrift på denne bilen, siden jeg kjører tom på asfalterte veier halvparten av tiden. Ved å ha tridem med sving på første og siste aksel, blir bilen ca. 250 kg lettere enn en tridem med tandemdrift. Det blir også lavere drivstofforbruk med én drivaksel enn med tandemdrift, sier Wangen.
Han kjører slakteavfall fra Førde til Hamar om vinteren og asfalt om sommeren. Scania-en med sving på tre aksler er mer skånsom mot asfalten enn en tridem med tandemdrift, på trange tun der det må svinges krapt og ofte.

Tilpasset vinterkjøring på Vestlandet

Distrikssjef/selger hos Norsk Scania avdeling Stryn, Øyvind Hopland, forteller videre om den nye lastebilen:
- Vektmessig så er bilen ca. 250 kg lettere enn en tridem, og tar en med alufelger, blir bilen ca. 450 kg lettere.
Når det gjelder denne bilen, så er styringen av pusherakslingen modifisert og tilpasset vinterkjøring på Vestlandet for å sikre best mulig veigrep på framaksling og drivaksling. De styrende akslene på tridemen har akselløft.

- Det er utrolig kjekt og givende å jobbe med folk som er opptatt av detaljer, selv om det kan av og til være vanskelig å oppfylle alle ønskene som kan komme, både for chassisleverandør og påbygger, sier Hopland om samarbeidet med Thor Tenden Transport og selskapets sjåfører.
Lett tilhenger
Denne høsten får Wangen også en ny lett slephenger som også skal være med på å maksimere nyttelasten.
- Wilco AS i Hønefoss bygger en henger for oss som skal ha en egenvekt på under fire tonn, sier Wangen.
Den leveres uten tipp for å spare vekt. Tippingen skjer ved å dra containeren/flaket over på bilen som tipper lasten og deretter plasserer den tilbake på slepet.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker laborant
Ønsker du en spennende jobb som laborant innen vei og anlegg?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kalkulatør konstruksjoner
Er du en drivende dyktig kalkulatør med engasjement for anleggsbransjen?
-
SMP PARTS NORGE AS søker Field Sales Manager
Vi søker en sulten og ambisiøs Field Sales Manager til markedsledende selskap
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?