Selvbygd med lidenskap
LIER (AT.no): Audun Ljosnes (60) har bruk tre år på å bygge sin egen betongspruterigg. Den finnes det ikke noe som engang likner på.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Det begynte egentlig med bilen han har bygget riggen på. Da Audun Ljosnes fikk se at den amerikanske Volvo snutebilen lå for salg, var hans første tanke at «Den bilen må jeg ha. Og den skal jeg bygge noe på.»
Problemet er bare at han ikke visste hva han skulle bruke den til. Og det skulle ta ytterligere sju år før han løste akkurat den lille nøtta.
Oppsikt
For bilen han kjøpte, er en det ikke finnes maken til i Norge. Volvo NH12’en er en 2002-modell som er produsert i Brasil. Snutebilen har en 420-hesters dieselmotor som bare hadde gått 170.000 kilometer som tankbil da Audun Ljosnes kjøpte den.
Kombinasjonen snutebil og lav hytte var det som gjorde at han så potensiale i bilen som sprøytebil etter hvert. Helges Bil på Otta har gjort jobben med å korte inn ramme, samt montere brøytefeste og kran på bilen. Det var godt over fem meters akselavstand da Audun Ljosnes kjøpte den.
Erfaren
Audun Ljosnes har jobbet med betong hele sitt yrkesaktive liv, og siden 1997 har han drevet med sprøytebetong. I hovedsak er det PE-skum i tunneler han har sprøytet, men også fjellskjæringer.
Det er bare at han aldri har likt noe av utstyret han har brukt til den spesielle jobben. Ikke noe av det har fungert slik han egentlig har ønsket det.
Derfor har han bygget seks sprøyterigger selv. Volvo’en han nå bruker, er det desidert mest omfattende prosjektet han har begitt seg ut på. Og alt, bortsett fra det Helges Bil har gjort, har han gjort selv.
Mer effektiv
De fleste betongsprøytebiler har en spesialkran. På den nye bilen har Audun Ljosnes en stykkgodskran på 17 tonnmeter fra Palfinger montert bakerst på bilen. Den er riktignok en spesialmodell beregnet for bruk på jernbane, og har kapasitet som en vanlig 23-tonnmeters kran.
Resultatet er blitt en bil som, ifølge Audun Ljosnes, både er mer effektiv, mer driftssikker, og ikke minst ble den billigere. I tillegg til at det ikke finnes maken.
- Det at det er brems på motoren på svingkransen sammen med stor svingkrans gjør at det er helt ny verden i forhold til nøyaktighet når jeg sprøyter, sier Audun Ljosnes. Inne i tunnelen står han og legger betongen på med manuell styring hele tiden.
Mens arbeidsområdet på de fleste andre sprøyteriggene er opp til åtte meter, så rekker Audun Ljosnes 11,6. Det gjør at han trenger å flytte seg sjeldnere inne i tunnelen. Det er en stor fordel siden å flytte frem en arbeidslengde fort tar fra tre til fem minutter. Med kranen rekker Ljosnes 17 meter bak bilen, 21 meter opp og 15 meter ned i skjæringer.
Enkelt
- Jeg har alltid skrudd mye, så selve byggingen av bilen synes jeg ikke var så vanskelig. Det som tok mest tid, var å tenke igjennom hvordan jeg ville ha ting, og få finishen til å bli slik jeg ønsket, sier Audun Ljosnes.
For selv om hovedfokuset har vært å bygge en effektiv og praktisk bil, har det alltid vært på kompromiss med at det skal se bra ut.
For eksempel måtte jo stigtrinnene opp til skapet hvor betongpumpa sitter, være i samme form som stigtrinnene opp til hytta på bilen. Og i bakkant av hytta måtte sideplata der ta igjen linjene fra hytta over.
Stilen går igjen
Det er gått med 16 5-millimeter aluminiumsplater for påbygg- et. Alt fra skap, via dører til dekksidene har han laget hjemme i verkstedet i Fauske.
- Jeg hadde spart utrolig mye tid om jeg ikke hadde brydd meg så mye om alle detaljene, sier Audun Ljosnes.
For samtidig som ting skal se bra ut, er det ikke aktuelt å gå på kompromiss med verken robusthet eller brukervennlighet.
Mye hydraulikk
Alt av hydraulikk, har Audun Ljosnes også bygget selv. Bilen har ei hydraulikkpumpe som gir 82 liter på registeret på motoren. I tillegg er det ytterligere tre pumper på 82, 43 og 21 liter som går på 1400 o/min.fra girkassa.
Alle pumpene er fra Parker og Rexroth med ventilpakker fra Danfoss. I tillegg er det et hydraulisk aggregat som gir 6,5 kWh.
Betongpumpen han har brukt på bilen, er en italiensk Turbosol-pumpe. Det var et nytt bekjentskap for Audun Ljosnes, noe som skapte en del hodebry og jobb i starten. Resultatet ble at han bygde om pumpa og byttet alle ventilene med nye. Nå fungerer den helt optimalt, og pumpa leverer helt pulseringsfritt helt ut i spissen.
Stor kapasitet
Pumpa leverer 21 m3 betong i timen, mens den teoretiske kapasiteten er 26. Betongen pumpes hydraulisk frem de 22 meterne fra roten av kranbommen ut i spissen på kranen. Der blandes betong og sprøytevæske med luft før den påføres PE-skummet eller fjellet.
Det er Tess på Fauske som har vært hoffleverandør av deler til prosjektet. Der har det vært mulig å få tak i deler enten om det har vært lørdag kveld eller andre ugunstige tider.
Første jobben
Den aller første jobben han brukte «nybilen» på, var på E6-prosjektet Hæhre Entreprenør har på Saltfjellet i oktober 2018. Uten å ha hatt så mye som en liter betong igjennom systemet på bilen skulle Ljosnes sprøyte 5500 m3. I tillegg var Hæhre en helt ny kunde for Ljosnes.
- Jeg skal innrømme at jeg var rimelig nervøs da jeg startet på den jobben, sier han.
Den ildprøven gikk smertefritt, og jobben ble gjort uten utfordringer ut over det vanlige. For det er mange potensielle steder ting kan bli ødelagt på et så komplekst påbygg. Da er det en åpenbar fordel både å kunne skru selv og vite hvordan alt er bygget. Alfa og omega for å få påbygget til å virke er å være ekstremt nøye med vask og renhold etter bruk hver dag.
Audun Ljosnes jobber som frilans betongsprøyter. De senere årene har han sprøytet mellom 13.000 og 15.000 m3 betong i året. Jobbene er over store deler av landet, og de siste årene har BMO tunnelsikring vært en de største oppdragsgiverne. Før det jobbet Ljosnes i ti år for LNS.
Stor lasteevne
Selv om bilen ser stor og massiv ut, veier den ikke mer enn så vidt over 20 tonn. Dermed kan Audun Ljosnes ha med seg 2400 liter sprøytevæske inne i skapet som også rommer betongpumpe og hydraulikktank. Det er bygget med full ståhøyde for også å kunne fungere som lagerplass og et mobilt verksted.
Tandembilen har ikke navreduksjon, og det er parabelfjæring på alle tre akslinger. Dermed er den ifølge eieren en skikkelig “jernhest” langs landeveien.
Planer
- Jeg har planer om å bygge en bil til. Den skal bli identisk til denne, men på et Volvo VNX-chassis, sier Audun Ljosnes. Tanken er da på bygge på et Euro 6-chassis for å tilfredsstille byggherrenes krav til utslipp. Eneste forskjell han har tenkt å gjøre, er å bygge en eventuell ny bil diesel/elektrisk for drift av påbygget.
- For det er jo mye morsommere å bygge ny bil enn å sprøyte betong, sier Audun Ljosnes og flirer.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?