Måtte dele 33 meter i to
DB Schenker skulle for første gang kjøre sitt 33 meter lange vogntog på offentlig vei mandag, men tekniske utfordringer ødela.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Under Transport & Logistikk på Norges Varemesse skal det såkalte DUO2-vogntoget stå utstilt. DB Schenker hadde i den anledning fått tillatelse til å kjøre ekvipasjen de rundt 15 kilometerne fra Alnabru til Lillestrøm ved lunsjtider mandag.
Men det gikk ikke helt etter planen.
- Vi måtte utsette på grunn av tekniske utfordringer. Så vi fikk ikke kjørt den opp i sin helhet slik vi ønsket. Den vil likevel bli utstilt på messen, sier markeds- og kommunikasjonssjef Nils Petter Buer til AT.no.
- Store fordeler
Til tross for mandagens lille tilbakeslag, håper DB Schenker at det om ikke lenge kan åpnes for testkjøring av 32 meter lange vogntog på norske veier.
- Vi har meget god erfaring med 25,25 meters vogntog gjennom flere år. 32 meters vogntog er allerede i bruk i Finland, og det har blitt testet i Sverige med svært gode resultater. Disse erfaringene vil vi ta med oss når vi nå introduserer denne typen vogntog i Norge, forklarer Nils Petter Buer i DB Schenker.
Vogntoget har en kapasitet på 80 tonn, og DB Schenker håper å kunne benytte DUO2 på E6/E18 på sentrale Østlandet og på tilførselsveier til aktuelle terminaler hvor det går betydelige godsmengder i dag, og senere også til Agder når E18 er ferdigbygget.
Dobbelt så mye som en semi
Schenker peker på at et vogntog med stå stor kapasitet er en god miljøløsning. Et 33 meters vogntog kan ta 27 prosent mer last enn et «vanlig» modulvogntog på 25,25 meter, og dobbelt så mye som en trekkbil med vanlig semitrailer. Det vil med andre ord kunne bety færre, men lengre vogntog på veien.
- Vi ønsker å etablere en testordning på utvalgte strekninger, for eksempel mellom Alnabru-Sandefjord/Skolmar eller Alnabru-Rudshøgda. Gjennom dette vil vi høste erfaringer med slike kjøretøy, og finne gode løsninger på eventuelle utfordringer i fremføringen, sier Buer.
En testordning innebærer dispensasjon fra gjeldende regelverk når det gjelder vektfordeling og lengde på kjøretøyene.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Contur AS søker fagleder betong
Vil du bli med å forme fremtiden med en av Norges største entreprenører innen betongkonstruksjoner?
-
Franzefoss Gjenvinning AS søker anleggssjef Oslo
Er DU vår nye anleggssjef?
-
Vi søker Daglig leder til vårt selskap Seabrokers Heavy Machinery
Er DU vår nye Daglig leder?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?
-
BioDrift AS søker skogsmaskinoperatør
Er DU vår nye skogsmaskinoperatør?
-
Hæhre AS søker nå KS Leder!
Vil du være med å ha kvalitetsansvaret for en av Norges største samferdselsprosjekter i Trøndelag?
-
Isachsen Anlegg AS søker geomatikkingeniør
Tar du ansvar, ser de gode løsningene og ønsker personlig utvikling, så ønsker vi å ha deg med på laget!