FCC Construcción valgt til bygging av E6-strekning
Antatt kontraktsverdi er på ca. 2,6 milliarder kroner.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Nye Veier AS har besluttet at det spanske entreprenørselskapet FCC Construcción S.A, sammen med rådgiverfirmaet Rambøll Norge AS, går videre til konkretiseringsfasen for byggingen av E6 mellom Ulsberg og Vindåsliene. Kontrakten har en antatt verdi på ca. 2,6 milliarder kroner.
Nye Veier skal bygge ny firefelts motorvei fra Ulsberg i Rennebu kommune til Vindåsliene i Midtre Gauldal kommune. Strekningen er 25 km lang, og går stort sett i jomfruelig terreng.
Tunneler og bruer
Prosjektet inkluderer to tunneler, Ulsbergtunnelen (1,3 km) og Vindåslitunnelen (2 km) samt flere bruer og betongkonstruksjoner.
- FCC har god erfaring med lange tunneler, bruer og å flytte store mengder masse langs et relativt stort geografisk område. Det var også dette selskapet som totalt sett svarte best ut fra prestasjonsmålene, sier administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier.
Prestasjonsmålene for E6 Ulsberg – Vindåsliene er:
- Realisere målet om en skade- og ulykkesfri anleggs- og driftsperiode, samt et helsefremmende og rettferdig arbeidsliv
- Minimere bygge- og levetidskostnadene gjennom samhandling og digitalisering
- Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø
- Minimere midlertidig og permanent jordbruksbeslag
- Optimalisere involveringen av kontraktsmedhjelperne i realiseringen av prosjektmålene
Johs. J Syltern AS
Spanske FCC har fått det lokale firmaet Johs. J Syltern AS med på laget, hvor personell fra Syltern også vil bekle nøkkelposisjoner i prosjektet. Syltern er kjent i bransjen som spesialister på blant annet masseflytting, terrengarbeid og vei-, vann- og avløpsarbeid.
- Vi er veldig glade for at FCC og Syltern har inngått dette samarbeidet. På den måten får vi nye ideer og løsningsvalg fra et stort internasjonalt selskap samtidig som at vi får lokal kunnskap fra et trøndersk selskap. Og sammen med Rambøll som rådgiver, tror vi at dette kan bli veldig bra, sier prosjektdirektør i Nye Veier Trøndelag, Johan Arnt Vatnan.
Kontraktsformen er integrert samhandlingskontrakt med målpris. Planlagt byggestart er i midten av 2020, og den nye motorveien skal være klar til bruk innen utgangen av 2023.
Konkurransen gjennomføres som en Best Value Procurement anskaffelse. Den avsluttende fasen av anskaffelsen betegnes som konkretiseringsfasen, hvor FCC skal underbygge sitt skriftlige tilbud ovenfor Nye Veier. Dersom dette går som planlagt vil kontrakten mellom partene signeres i november.
STILLING LEDIG:
-
Komatsu Forest søker selger til Komatsu skogsmaskiner.
Glad i turer i skog og mark? Nå har du muligheten! Vi søker selger til Komatsu skogsmaskiner.
-
Contur AS søker prosjektleder
Vi søker erfaren prosjektleder
-
Anlegg Øst Entreprenør søker Stikningsleder
Vi er i stadig utvikling og vekst og med en økende oppdragsmengde søker vi en dyktig stikningsleder.
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker planlegger
Vi søker planlegger! Bli med på laget som skaper fremtidens prosjekter!
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker kalkulatør
Er du vår nye Kalkulatør? Bli med på å bygge fremtidens infrastruktur med Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker masseberegner
Vi er i stadig utvikling og vekst og med en økende oppdragsmengde søker vi flere dyktige masseberegnere.
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Drømmer du om å lede komplekse prosjekter på Østlandet? Vi ser etter Prosjektleder i Oslo og Buskerud/Vestfold/Telemark!
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?
-
Ottar Bergersen & Sønner AS søker transportkoordinator
Er DU vår nye transportkoordinator?
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller