FLOTTE OMGIVELSER: Den elektriske minigraveren JCB 19E-TEC ble vist foran den britiske ambassadørboligen i Oslo 10. oktober 2019. Rosendal Maskins Kåre Rosendal (t.v.) her sammen med JCBs globale salgssjef Stewart Carter.

Norge håndplukket av JCB

DEN BRITISKE AMBASSADEN: JCB promoterte den nye elektriske minigraveren JCB 19E-TEC på den britiske ambassaden i Oslo. At det første ambassadebesøket for batterigraveren skjedde i Norge, er ikke tilfeldig.

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

JCB har av og til promotert sine produkter på ambassader rundt i verden. Torsdag 10. oktober var turen kommet til Oslo og den britiske ambassaden i Drammensveien i Oslo, og her fikk altså batterimaskinen på 1,9 tonn fokuset.

Elektrisk i Norge

- Når det kommer til elektriske biler og maskiner, er Norge helt ledende. Folk skifter her til å kjøre elektriske biler, og nå kommer maskiner. Vi er et selskap som tar dette seriøst, sier Stuart Carter som er global salgssjef for den britiske gigantprodusenten av anleggsmaskiner.

- Dette har vært et veldig bra arrangement, og en rekke potensielle kunder var her. Det er JCB som har tatt initiativ til dette, og de vet at elektrisk utstyr er «in» i Norge. Jeg tror bruken av elektriske maskiner vil tvinge seg frem, sier fungerende daglig leder Kåre Rosendal i Rosendal Maskin AS.

I serieproduksjon

Maskinen som JCB nå promoterer ble første gang vist (prototype) på et arrangement i mars 2018, og satt i serieproduksjon i sommer. Produksjonstallene har nådd rundt 200 nå, og Norge er absolutt ett av de mest interessante markedene. I tillegg er de andre skandinaviske landene interessante, samt Nord-Amerika og Europa.

Etter presentasjonen hoppet Rosendal Maskins Olav Hauer inn i maskinen og gravde opp en rot på plenen foran ambassadørboligen.

Fakta

Maskinen har driftstid på 4 timer ved kontinuerlig drift, og kan brukes fra -10 til +40 grader. Ladetiden på maskinen er 8 timer med standard lader. Utvendig støy er redusert med hele 7dB og maskinen høres knapt. Den egner seg godt til arbeid inne og i trange områder der støy og utslipp er en utfordring.

Elektriske maskiner er dyrere enn dieselmaskiner. Prisen på maskinen er 550.000 kroner, ca. dobbelt så mye som en konvensjonell 1,9-tonner fra JCB. Årlig forventet dieselforbruk for slike konvensjonelle maskiner er 1000-1500 liter ved normal drift, opplyser JCB.

Nei fra Enova

Den norske JCB-forhandleren, Rosendal Maskin AS, har søkt om støtte fra Enova slik at kunder får dekket deler av merkostnaden, men så langt har dette ikke nådd frem til resultat. Begrunnelsen er at man må spare 10.000 liter i året på ny teknologi for å få støtte til investeringen.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS