
50 år gammel tunnel i Numedal oppgraderes
Ti funn av gamle sprengstoffrester både i og utenfor tunnelen.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Den 53 meter lange og 51 år gamle Rustandtunnelen på fylkesvei 40 i Numedal får nå en total rehabilitering.
Tunnelen fra 1968 er den eneste på fylkesvei 40 mellom Kongsberg og Geilo og ligger mellom Norefjord og Rødberg i Nore og Uvdal kommune (Buskerud).
Før tunneloppgraderingen startet, ble den gamle anleggsveien rundt tunnelen oppgradert og asfalter - og fungerer nå som omkjøringsvei.

- Siden omkjøringsvegen er så kort, går trafikkavviklingen uten problemer, sier overingeniør Walther Hjelvik i Statens vegvesen.
Hunder fant sprengstoffrester

Før tunnelen nå vann- og frostsikres, var spesialhunder fra firmaet Eksplosivhunder, tidligere Forsvarets, i tunnelen for å snuse opp rester av gamle eksplosiver.
- Hundene registrerte i alt ti funn av gamle sprengstoffrester både i og utenfor tunnelen, forteller Hjelvik.
Dermed kan resten av oppgraderingen nå foregå i trygge former.

Øker høyden - ferdig til jul
Entreprenør Mesta regner med å ha jobben fullført til nyttår 2019/20. Den består i vann og frostsikring, fjellrensk og sikring med bolter og nett.
Dessuten blir veibanen i tunnelen trauet ut og senket, slik at ny frihøyde i tunnelen blir 4,80 meter.
Det skal også settes opp rekkverk langs veien gjennom tunnelen og langs skjæringene på hver side av tunnelen. Dermed får også veien i og på hver side av tunnelen en etterlengtet oppgradering i ca. 200 meters lengde.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker laborant
Ønsker du en spennende jobb som laborant innen vei og anlegg?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kalkulatør konstruksjoner
Er du en drivende dyktig kalkulatør med engasjement for anleggsbransjen?
-
SMP PARTS NORGE AS søker Field Sales Manager
Vi søker en sulten og ambisiøs Field Sales Manager til markedsledende selskap
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?