Ny Isuzu D-Max lansert
PICKUP: Isuzu lanserte fredag 11. oktober en helt ny D-Max pickup der nærmest alt er byttet ut.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Det er nå blitt åtte år siden D-Max sist fikk en heloverhaling, men den fikk en facelift i 2017, blant annet med en ny 1,9-liters motor.
Det er ingen tilfeldighet at verdenslanseringen foregikk i Thailand. Bilen produseres i utkanten av Bangkok, og det er solgt over 4 millioner eksemplarer av D-Max i landet! Der har bilen nærmest en kultstatus.
Nå er 3-literen tilbake i ny versjon med 190 hk (v/3600 o/min) og 450 Nm (fra 1600-2600 o/min). 1,9-literen beholdes som et alternativ, men også denne er oppgradert med ny motorstyring.
Men det er ikke bare under panseret bilen er overhalt. Vi er ikke helt stødig i verken japansk eller thailandsk som er språkene presentasjonen ble holdt på, men det virker som om hele kjernen i bilen er ny med kraftigere sikkerhet og utstrakt bruk av sterkere stål i de bærende konstruksjonene. Bilen har også fått bedre antirustbeskyttelse.
Styringen er forbedret ved at forhjulene har fått økt styrevinkel, og svingradiusen redusert til 6,1 meter.
Eksteriør
Fronten er helt ny. Nye frontlys med Bi-LED hovedlys og signatur daglys, er hevet helt oppunder panseret. Bilen fremstår dessuten både kraftigere og bredere i fronten. Det er også to nye markeringslys integrert på hver side av støtfangeren. Hjulbuene er kraftigere enn tidligere, og det ble vist flere alternative styling-muligheter med disse.
Bak har bilen fått nye og særegne lys, samt en integrert støtfanger. Vadedybden er økt til 800 mm, noe som er med 200 mm mer enn tidligere.
Sikkerhet
Bilen har mer innebygd sikkerhet, og har fått på plass parkeringsassistanse, samt varsel om kryssende trafikk ved rygging. Bakkestart og nedstigningssystemer er på plass. En smart funksjon er autolås som sørger for å låse bilen når føreren går bort fra den. Bilen kan også fjern-startes ved hjelp av nøkkelen, behagelig om det er kuldegrader og is på rutene. Den har også et velkomst-lys som tennes automatisk når føreren kommer innenfor en radius av 2 meter fra bilen.
Interiør
Innvendig finner vi også et helt nytt interiør med en stor 7 eller 9 tommers skjerm i midtkonsollen. Bilen er kompatibel med både Apple og Android. Instrumentpanelet er utstyrt med en stor 4,2 tommers skjerm mellom speedometer og turteller. Hele det innvendige designet er nytt, med mange oppbevaringsmuligheter, koppeholdere og strømuttak. Det er regnsensor, samt front- og sidekollisjonsputer i bilen.
Rattstammen kan justeres både i lengde- og høyderetning. Nye materialer er valgt i setene for bedre komfort. Setene har også 8-veis justering for å finne optimal kjørekomfort. De er også utformet for å forhindre nakkeslengskader dersom uhellet skulle være ute.
Norge
Ifølge Steinar Dokken i RSA har de foreløpig lite informasjon om den nye D-Max’en. Bilen som nå er vist, er en Thailand-versjon og europeiske spesifikasjoner kan være annerledes. Bilen vil ifølge Dokken ikke være på plass i Norge før tidligst sommeren 2020.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?