Brøytemannskapene er klare og «sunt spente» før årets vinterens første snøfall som krever brøyting på OSL Gardermoen. Bilde fra tidligere vintersesong.

Ved behov: - 85 maskiner og sjåfører i sving

Klare for vinter.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Det nærmer seg vinter på Avinor Oslo lufthavn og i oktober skal alle som sikrer god punktlighet i flytrafikken gjennom vintersesongen være klare til innsats.

- Til daglig er det 26 personer og 26 maskiner som ivaretar vintervedlikeholdet innenfor gjerdene på Oslo lufthavn. Vi har i tillegg ekstra mannskap i bakhånd som kalles inn når værprognosene tilsier det. Når alt av mannskaper er i sving er det totalt 85 maskiner og sjåfører som jobber med å holde rullebaner, taksebaner og flyoppstillingsplasser fri for snø og is, sier Ole Petter Storstad, direktør for flysidedrift på Oslo lufthavn.

En vintersesong er ofte forbundet med snørydding, men det er like viktig å hindre isdannelse i forbindelse med frysende regn, tåke eller temperatursvingninger rundt 0 grader. Konseptet for vintervedlikehold er utformet slik at man alltid har en rullebane tilgjengelig for trafikk.

Brøytemannskapene er klare og «sunt spente» før årets vinterens første snøfall som krever brøyting på OSL Gardermoen. Bilde fra tidligere vintersesong.

Kravet er at rydding, preparering og rapportering om forholdene på rullebanen skal gjøres på maks 15 minutter. Under snøfallet pendler brøytegruppene mellom de to rullebanene inntil snøfallet avtar.

- Så starter etterarbeidet med å nullstille lufthavnen før neste vinterdag, forklarer Storstad.

Samspill viktig

Det er mange aktører som skal spille på samme lag for å lykkes om vinteren og samspillet mellom de som brøyter og tårnet er helt essensielt for å sørge for god punktlighet, selv på krevende vinterdager.

- Vi er helt avhengige av hverandre og dette samspillet trener vi på gjennom hele året slik at vi skal være best mulig forberedt når det først kommer mye snø. Målet er at vi alltid skal holde åpent og sørge for best mulig punktlighet til glede for både reisende og flyselskap, sier Storstad.

I tillegg er oppfølging av elektriske installasjoner, vedlikehold av skilt og banelys, samt god oppfølging av kjemikaliebelastning og de-ice operasjoner viktig for god vinterdrift.

Spent før første snøfall

På flyplassen har man i lang tid forberedt seg til årets vintersesong, og gjennom sommeren har de ansatte blant annet jobbet med å gjennomføre service og vedlikehold på maskiner etter forrige vinter. Det er likevel et visst spenningsnivå hos brøytemannskapene før den første snøen faller.

- Blir det lett snøfall, mye og tung snø, glatte forhold eller underkjølt regn? Det er alltid knyttet en sunn spenning til sesongens første vinterutfordringer, men vi er godt forberedt og skal gjøre det vi kan for å levere en effektiv og god tjeneste denne sesongen også, avslutter Storstad.

Tradisjonelt kommer det første snøfallet i slutten av oktober. I år kom det snø allerede 8. oktober, men varmen i bakken medførte at det ikke ga noen operative konsekvenser.

Powered by Labrador CMS