PSA elektrifiserer varetransporten
PSA (Peugeot, Citroën, Opel og DS) er inne i en massiv elektrifiseringsstrategi. Nye elektriske varebiler er på markedet sommeren 2020.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Fra 2019 vil alle nye biler fra PSA lanseres i en elektrifisert versjon. For varebiler og tilhørende personbiler er årstallet 2021. Totalt for hele gruppens vare- og personbiler vil alle finnes i en elektrifisert versjon innen 2025.
Når Peugeot, Citroën og Opel nå viser elektriske varianter av henholdsvis Expert, Jumpy og Vivaro, vil også personbilvariantene, med inntil 9 seter, Peugeot Traveller, Citroën Spacetourer og Opel Zafira Life følge på.
- Vi ser frem til å ta en dominerende posisjon for elektrisk varetransport i Norge. Med våre tre merker står vi sterkt i overgangen til utslippsfrie varebiler, sier Roy Erik Johnsen, direktør for PSA varebil hos Bertel O. Steen.
Tre lengder og volum
Alle disse bilene tar utgangspunkt i EMP2-plattformen. Denne brukes i en rekke person- og varebiler. Dette er multienergi-plattform, som fra starten av, ble utviklet for flere drivlinjer.
Varebiler fra PSA har en markedsandel i Europa på 24,7 prosent. Tre nye helelektriske varebiler skal styrke posisjonen, samt gi «et solid tilbud til kunder som velger nullutslipp».
Bilene vil, på de fleste områder, bli tilsvarende de konvensjonelle modellene som finnes i dag. De vil leveres i tre lengder (4,6 m., 4,95 m. og 5,3 m). Disse har en lastekapasitet på henholdsvis 4,6 m³, 5,3 m³ og 6,1 m³. I tillegg vil de elektriske modellene bli levert som chassis, som betyr en rekke muligheter for påbygg.
De kan også leveres med tilhengerfeste. Nyttelasten blir ca. 1200 kg avhengig av modell.
Batteri
Det finnes to batteripakker, på 50 kWt og 75 kWt. Dette gir en rekkevidde på henholdsvis 200 og 300 kilometer etter den nye målemetoden WLTP. Normal og lang modell kan leveres med begge batteripakker og kort variant leveres kun med 50 kWt.
Begge batteripakker kan lades med diverse løsninger. Alt ifra vanlig kontakt til 100 kw supercharger. Wallbox kombinert med onboardlader med henholdsvis 7,4 kW og 11 kW er også mulig. Med 100 kW supercharger lades batteriet på 50 kWt til 80 prosent på 30 minutter, og batteriet på 75 kWt når 80 prosent på 50 minutter.
Lading og forvarming av bilen styres via app.
Bilene bygges på fabrikken i Hordain som ligger i Nord-Frankrike. Den elektriske drivlinjen bygges i Trémery øst i Frankrike.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?