Satser på hydrogen
BATILLY (AT.no): Renault satser på hydrogen som en rekkeviddeforlenger i Kangoo og Master.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Batterielektriske varebiler har en utfordring når det gjelder forholdet mellom rekkevidde og egenvekt/nyttelast.
Anlegg&Transport har tidligere skrevet om Kangoo med hydrogen som rekkeviddeforlenger, en løsning levert av det franske selskapet Symbio. Blant annet har Skedsmo kommune en Kangoo Z.E. med denne løsningen.
Nå har Renault inngått partnerskap med Symbio (et Michelin selskap) og vil levere denne løsningen gjennom Renault-nettverket. Dette er et ledd i Renaults planer om å elektrifisere hele varebilrangen innen 2022. Allerede i 2014 innledet de to selskapene et samarbeid.
Vi har lenge ventet på at også Master Z.E. skulle komme i salg i Norge, noe som nå på det nærmeste er klart. Renault Trucks viste en Master Z.E. under Transportmessen i Lillestrøm i september, og i Frankrike ble vi fortalt at kaldt klima-versjonen nå var rett rundt hjørnet.
Lang rekkevidde
Nå får både Master Z.E. og Kangoo Z.E. en rekkevidde på over 350 kilometer med hydrogen som rekkevidde-forlenger. I rene batterielektriske løsninger, er rekkevidden henholdsvis 120 og 230 km etter WLTP-målestandarden.
Begge bilene utstyres med en 10 kW brenselcelle (5kW elektrisk og 5 kW termisk).
Kangoo får en 74 liters hydrogentank med 350 bar, denne rommer 1,7 kg hydrogen, noe som gir 29,7 kWt ekstra strøm i tillegg til de 30 kWt som batteriet allerede har. Det er også mulig å montere en 700 bars tank i Kangoo som tilleggsutstyr.
Master får to 56 liters tanker med 700 bar, eller 2,1 kilo hydrogen. Dette gir 56 kWt i tillegg til batteriets 33 kWt.
En av de store fordelene med denne løsningen er at det kun tar 5-10 minutter å «fylle tanken», mens det tar timer å fylle batteriene.
Selve hydrogensystemet veier drøye 100 kg i Kangoo og 200 kg i Master.
Hvordan virker det?
Føreren kan velge om systemet skal arbeide automatisk, tvinge det til å lade eller skru av brenselcellen.
Under drift vil ikke føreren merke noe til systemet.
Dersom man har ventet med å aktivere brenselcellen til batteriet er helt tomt vil det ikke klare å produsere nok elektrisitet til å kunne kjøre i full fart på motorveien, men under bykjøring vil man kunne følge trafikken.
For Norsk vinter vil dette også løse oppvarmingen av førerhuset da systemet utvikler mye overskuddsvarme som vil kunne benyttes til formålet.
I Frankrike vil Kangoo med hydrogendrift være i salg mot slutten av året og koste 48.300 euro, mens Master vil komme i salg i 2. kvartal 2020.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker kommunikasjonsansvarlig
Har du lyst til å jobbe med kommunikasjon i anleggsbransjen?
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Steinskogen søker operatør/mekaniker
Vi søker ny operatør/mekaniker til knuseverk
-
Beck Maskin AS søker mekaniker
Vi søker servicemekanikere/montører
-
Hæhre Entreprenør AS søker anleggsleder
Er du en erfaren prosjekt- eller anleggsleder? Bli med i Hæhres betonggjeng!
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?