
Politibil som tar de tunge løftene
Det er ikke mange kranbiler som kan skilte med fører som har pistol og tåregass i beltet. Det har denne kranbilen som er utrykningskjøretøy i det svenske politiet.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Politiet (Polisen) i Sverige har skaffet seg en Volvo FMX460 6x4 med en Hiab X-HiPro 418-kran som er levert av Volvo Truckcenter med påbygg fra Gehab i Alvesta. Den er stasjonert ved «Operativa Enheten i polisregion Stockholm».
Kranbilen er klassifisert som utrykningskjøretøy. Den har ikke fartssperre og er bygget for å kunne nå en fart på 120 km/t.
- Man det handler om nesten 25 tonn når den er lastet, så man kjører ikke så raskt på lengre strekninger med denne, sier Hans Larsson til det svenske lastebilmagasinet Trailer (Nummer 11, 2019).
Mange krav til kranbil-sjåførene

Hans er politi i Stockholm og arbeider med krise- og forsvarsberedskap. Han er også en av drivkreftene bak politiets satsing på en egen kranbil.
Selv om kranbilen har vært hos politiet i flere måneder, er det relativt uvanlig for bilens besetning å arbeide med den:
- Siden bilen ikke brukes hver dag, tar det tid å bygge opp erfaring, sier Hans.

Det faktum at den ikke er i daglig bruk, er en av årsakene til at det kun er en håndfull politibetjenter som får kjøre den.
- Det har vi valgt for at de som kjører den skal få arbeide så ofte som mulig med den og dermed bli vant med å bruke kranen, sier han.
I tillegg til utdanning på utrykningskjøretøy, kreves det at sjåførene har C/CE-førerkort, YSK-kurs (yrkessjåførkompetanse), ADR (farlig gods) og kranførerbevis.

- Vi har valgt å kreve YSK, selv om politiet ikke behøver å ha det. Det har vi gjort blant annet av sikkerhetshensyn og for å ha så velutdannede sjåfører som mulig, sier Larsson.
Bygger sperringer
Løfting og transport av betongklosser på 1,1 tonn per stykk, og annet til sperringer, er hovedjobben til kranbilen, dens fører og hjelpemann.
Med en lastekapasitet på ni tonn, innebærer det åtte betongklosser på det meste.
Selv om kranbilen er stasjonert i Stockholm, er den en nasjonal ressurs som inngår i «Särskild polistaktik» hos politiet.
Dette innebærer at politimyndighetene rundt om i Sverige kan be om støtte av gruppen kranbilen tilhører ved demonstrasjoner eller andre situasjoner der det er risiko for uroligheter eller attentat.
Fast plan og kran med god nok rekkevidde
Da lastebilen skulle kjøpes, sto valgene mellom kranbil med krok eller fast plan og eventuelt en ren krokbil.
De fleste politiet spurte i transportbransjen, rådet dem til å velge fast plan og kran med tilstrekkelig rekkevidde.
Politiet satte som krav ved kjøpet at kranen skulle kunne løfte ett tonn på 15 meter. Dette fikk man med god margin, siden Hiab X-HiPro kan løfte ca. 2 tonn på 15 meter.
Viktig å vise tilhørighet til politiet
Grunnen til at kranbilen er malt og oppklistret som en politibil, er at både allmennheten og andre politienheter skal kunne se at dette er et kjøretøy som tilhører politiet og som kan kjøre utrykning.
Dette er spesielt viktig etter terroraksjoner i Sverige og andre land i Europa der lastebiler er brukt som våpen.
Kran-politibilen påkaller naturlig nok oppmerksomhet når den er uten på arbeid.
«Er det virkelig en politibil», et et av standardspørsmålene fra «allmuen».
- Mange er nysgjerrige, og det setter krav til våre sosiale egenskaper, i tillegg til kranjobben, slik at vi kan kommunisere med nysgjerrige folk på en god måte, sier Larsson, som kan tenke seg en jobb som sivil kranbilfører når han slutter i politiet.
Les mer om svensk transportbransje på Trailer.se
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker laborant
Ønsker du en spennende jobb som laborant innen vei og anlegg?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kalkulatør konstruksjoner
Er du en drivende dyktig kalkulatør med engasjement for anleggsbransjen?
-
SMP PARTS NORGE AS søker Field Sales Manager
Vi søker en sulten og ambisiøs Field Sales Manager til markedsledende selskap
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?