Tunnelbranner: - Vi har hatt flaks
De siste årene det vært mange hendelser hvor det kun var små marginer å gå på før det ble fatale utfall ved tunnelbranner i Norge.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
- At ikke liv har gått tapt i tunneler i Norge, kan til en viss grad tilskrives god redningsinnsats, en blandet forståelse av selvredningsprinsippet, samt god tunnelutforming og drift. Men vi har også hatt flaks, sier Sintef-forsker Gunnar Deinboll Jenssen.
Eksempler på hendelser de siste åtte årene, er branner i Oslofjordtunnelen, Gudvangatunnelen, Skatestraumtunnelen og T-banetunnelen ved Helsfyr.
Er du førstemann til et brannsted i en tunnel, skal du; 1) varsle, 2) forsøke å slukke (mindre kjøretøy), 3) evakuere. Om du ikke er blant de første som kommer til en tunnelbrann, skal du fortsette ut om brannen kan passeres, eller snu i en ettløpstunnel og kjøre ut der du kom inn. I en toløpstunnel finner du nærmeste evakueringsdør og entrer naboløpet.
Vil utvikle nye løsninger sammen med bransjen
Forskningsinstitusjonen Sintef og Rise Fire Research AS (et aksjeselskap eid av Rise - Research Institutes of Sweden (70 %) og Sintef (30 %)) besitter Norges største tverrfaglige forskningsmiljø innen relevante tunnelfag som for eksempel brann, tunnelkonstruksjon og -sikring, beredskap, sikkerhetssystemer, trafikk og menneskelig oppførsel under stress i tunneler.
- Sammen har vi diskutert status for sikkerheten i tunnel og underjordsanlegg, og ønsker å ta det tverrfaglige, overordnede ansvaret for å kartlegge og utvikle framtidens løsninger sammen med de forskjellige aktørene i tunnelbransjen, sier sjefforsker Eivind Grøv i Sintef.
Viktig å kartlegge katastrofepotensialet
Sintef-forskerne mener det er viktig å få etablert et realistisk bilde av katastrofepotensialet i forbindelse med tunneler og underjordsanlegg – både for å kunne treffe risikoreduserende tiltak og for å unngå unødvendig frykt hos brukere.
Selv om det skjer færre ulykker per meter tunnel enn per meter vei i dagen, er katastrofepotensialet ved en hendelse i tunnel mye større. For å analysere katastrofepotensialet vil det derfor ikke være nok å basere analysene på trafikksikkerhetsdata alene, som i dag:
- Ikke bare direkte følger av ulykker, men også langsiktige følger som nedetid på grunn av reparasjon av anlegget og ringvirkninger for transportsektoren, må vurderes. Både for å kunne ivareta personsikkerhet og viktige samfunnsfunksjoner, er det det viktig å investere i kunnskap om tunnelsikkerhet, sier Rise-forsker Are Brandt.
Et trafikk- og sikkerhetsbilde i endring
Sikkerhetsbildet er også i ferd med å endre seg grunnet økt trafikkbelastning, økt tungtransport, nye energibærere, transport av farlig gods på vei og endring i sjåførenes bakgrunn.
I tillegg utvikles stadig ny teknologi for kjøretøy, som for eksempel sensorer, elbiler og autonome kjøretøy. Kunnskapen om selvredningsprinsippet skal samtidig nå frem til alle disse ulike brukerne.
- Det er viktig å ta høyde for denne utviklingen i fremtidige tunneler, og ikke minst å tilpasse eksisterende tunneler, sier Sintef-forsker Dirk van Oosterhout.
STILLING LEDIG:
-
Komatsu Forest søker selger til Komatsu skogsmaskiner.
Glad i turer i skog og mark? Nå har du muligheten! Vi søker selger til Komatsu skogsmaskiner.
-
Contur AS søker prosjektleder
Vi søker erfaren prosjektleder
-
Anlegg Øst Entreprenør søker Stikningsleder
Vi er i stadig utvikling og vekst og med en økende oppdragsmengde søker vi en dyktig stikningsleder.
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker planlegger
Vi søker planlegger! Bli med på laget som skaper fremtidens prosjekter!
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker kalkulatør
Er du vår nye Kalkulatør? Bli med på å bygge fremtidens infrastruktur med Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker masseberegner
Vi er i stadig utvikling og vekst og med en økende oppdragsmengde søker vi flere dyktige masseberegnere.
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Drømmer du om å lede komplekse prosjekter på Østlandet? Vi ser etter Prosjektleder i Oslo og Buskerud/Vestfold/Telemark!
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?
-
Ottar Bergersen & Sønner AS søker transportkoordinator
Er DU vår nye transportkoordinator?
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller