Espeland Transport gjør sjåførstunt for å holde vogntogene i trafikk.

Espeland er stadig på jakt etter sjåfører 

Kjell Owrehagen (59) er daglig leder i Espeland Transport, et selskap i en bransje som er sterkt presset på pris med stor konkurranse fra utenlandske lavkost-transportører.

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Den garvede bransjemannen overtok tidligere i år som daglig leder etter Inge Espeland, og som startet Espeland Transport på midten av 1990-tallet. Han konsentrerer seg nå om logistikkarbeidet og kontakten med kundene.

Owrehagen var før overgangen til Espeland Transport en del av Flowchange AS som bistår private og offentlige virksomheter med prosjektledelse og rådgivning innen logistikk, transport og samferdsel.

– Espeland har bygget et sterkt fundament å bygge videre på, men vi kan ikke hvile på laurbærene fremover, uttaler Owrehagen til Alvdal midt i væla.

Kjell Owrehagen har forlatt Flowchange-teamet og overtatt rattet i Espeland Transport.

Espeland Transport ble en viktig del av Bring etter Posten Norges oppkjøp i 2016. Det innebærer også at Owrehagen jobber femti-femti fra Alvdal og Oslo.

– Det er de to stedene som har tyngden for vår del. Vi har mye aktivitet og kunder både i Alvdal og Oslo. I tillegg skjer rapporteringen overfor Posten i Oslo, sier Owrehagen.

Vurderer nye sjåfør-stunt 

Alvdal-transportøren er stadig på jakt etter sjåfører til mer enn 55 vogntog i konstant trafikk på veien.

Det vurderes stadig nye fremstøt for å få tak i flere sjåfører når nye vogntog kjøpes inn, for det er fulle ordrebøker og høy aktivitet hos Espeland Transport.

Bare i år har transportøren i Alvdal kjøpt inn elleve nye vogntog. Selskapet benytter ofte innkjøpene til å reklamere på sosiale medier for å finne nye sjåfører til bedriften.

Siste vinter gjorde Espeland et lite stunt da to lokale karer var interessert i å ta lappen for vogntog, men ikke hadde råd til det selv. Transportselskapet betalte 70.000 kroner mot en kontrakt på fem år. Tiltaket fikk oppmerksomhet utover distriktet, og dagen etter var det mange som ringte for å spørre om han ville hjelpe dem med jobb og det kostbare sertifikatet.

Stuntet frister til gjentagelse. Men Espeland Transport føler også den sterke konkurransen fra utenlandske transportører, noe som innebærer at marginene er begrenset.

I sommer hadde transportselskapet mellom 55 og 60 sjåfører på veien daglig.

Vanskelig å konkurrere med lavkost-selskaper

Han viser til at næringslivet i innlandet dessverre har en svak, synkende trend.

– Det er ikke gitt at Espeland Transport kan snu den trenden, men vi kan gjøre vårt til at den geografiske ulempen i næringslivet kan reduseres. Vi representerer en bransje med økende press med stadig lavere marginer.

– Nesten alle bransjer styres av pris, og transportbransjen er ikke noe unntak. Transportbransjen blir mer og mer internasjonalisert. Utenlandske selskaper med betydelig lavere kostnader blir stadig vanskeligere å konkurrere mot, sier Owrehagen.

Han har lang karriere i jernbanesektoren, sist som adm. direktør i Green Cargo Norge AS.

Owrehagen har siden 1990 jobbet innen transportbransjen. To av årene brukte han til å koordinere transport for funksjonærer og servicepersonell under OL på Lillehammer i 1994. I tillegg har mannen fra Ringsaker jobbet i DFDS, Linjegods, CargoNet og Autolink.

Owrehagen har de siste årene hatt hovedfokus på nasjonal og internasjonal etablering av transportløsninger med tog som basis, som også inkluderer multimodale løsninger med bil og skip. Han var sentral i prosessen med å avvikle driftsmonopolet på intermodale norske jernbaneterminaler.

For liten terminal

I fjor åpnet den nye vareterminalen i samarbeid med Schenker og Bring. Kapasiteten er allerede sprengt, og det kan bli aktuelt å utvide ytterligere.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS