L200 på plass
Malaga (AT.no): I disse dager er nye Mitsubishi L200 å finne ute hos forhandlerne. Med den 6. generasjonen skal markedsandeler kapres.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Det er et snaut år siden Mitsubishi Triton (L200 i Thailand) under stor ståhei ble avduket i Bangkok. Nå er europaversjonen klar med ny motor og et nytt og tøft utseende. I tillegg er 4x4-
systemet oppgradert, og begge girkassene er nye. Under skallet er rammen også noe modifisert samt at bilen har fått kraftigere bremser og hjuloppheng.
En rekke nye sikkerhetssystemer er også å finne i bilen. Blindsonevarsler med filskifteassistent, frontkollisjonsvarsler med nødbremseassistent, misakselerasjonsvarsel foran og bak med nødbrems, Nedstigningskontroll (HDC), 360 ˚ kamera og Bi-LED hovedlys. Alt dette er med på å gjøre bilen enda sikrere.
Stilig front
Hele fronten er høyere, dette har gjort at hovedlysene er plassert høyere og ut til siden slik at de sklir bedre inn i designet på bilen.
Den virker også enda bredere, godt hjulpet av de langsgående linjene i grillen. Også bakpartiet et nytt med nye baklys og gir et mer massivt inntrykk.
Bygd for offroad
4x4-systemet, Super Select 4WD, har en åpen/låsbar senterdifferensial samt en låsbar differensial på bakakselen. Ifølge produktsjef Vegard Werner i MMC Norge er denne løsningen unik for Mitsubishi. Fordelen med denne løsningen er at i åpen stilling vil man unngå brytning ved kjøring på fast underlag slik en tradisjonell låst differensial vil gjøre. Ved å ha muligheten til å låse på to steder får L200 en ekstrem fremkommelighet, fortsetter Werner.
Super Select overføringskassen ble introdusert allerede i 1991 og sørger for at full 4x4 i høy, lav og med differensial, alt styres fra en og samme kasse. Det er mulig å veksle mellom 2 og 4-hjulsdrift i inntil 100 kilometer i timen.
For å hjelpe 4-hjulsdriftsystemet kan føreren og så velge mellom ulike kjøreprogram for grus, søle/snø, sand eller steinete underlag.
Opplevelsen
Med en ekstra fjær på bakakselen skal den tåle mer nyttelast og tøffere bruk. Dette kan ha gått noe på bekostning av fjæringskomforten på landeveien. Vi kjørte både manuell og automatgirversjonene. Disse oppførte seg noe forskjellig uten at vi klarte å finne ut hvorfor da understellet skal være identisk. Med den manuelle girkassen virket bilen stivere og stumpere, det er mulig at det kan ha vært ulik vekt på planet slik at dette forklarer forskjellen.
Den oppgraderte drivlinjen virker balansert og god på både landeveien og under offroadkjøring. Bilen var kraftig nok til å forsere de bratte bakkene vi møtte i fjellene opp mot Grenada på et godt vis.
4x4-systemet klarte alle de testene vi fikk satt det på prøve under kjøringen i Spania. Godt hjulpet av 360 ˚ kameraet hadde vi full kontroll også ved kjøring over kanter, noe som innimellom kan være vel spennende i ukjent terreng.
Viktig bil
Nye Mitsubishi L200 er en viktig bil både for MMC i Norge og i verden. L200 står for hele 15% av Mitsubishis salg i verden. Bilen er også den eneste fra Mitsubishi som blir å få på grønne skilter. I det første hele salgsåret har MMC Norge som mål å selge 600 eksemplarer av bilen.
Pickup-markedet i Norge har hatt en god stigning de siste årene, en utvikling som ser ut til å fortsette. Det er hittil i år registrert mer enn 400 flere pickuper enn på samme tid i fjor. Startprisen for en Double Cab Intense+ med den nye 6-trinns automatgirkassen er 435.000,-.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Drømmer du om å lede komplekse prosjekter på Østlandet? Vi ser etter Prosjektleder i Oslo og Buskerud/Vestfold/Telemark!
-
Agder Rental AS søker selger - Maskin utleie
Er du vår nye selger?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?
-
Ottar Bergersen & Sønner AS søker transportkoordinator
Er DU vår nye transportkoordinator?
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?