BYGGESETT: Det er ikke så mange som har bygd sammen en 8-tonner på 1000 meters høyde. Hytta kommer her med helikopteret.

Gjorde 8-tonneren flybar

DELT OPP: Sigurd Guddal og Endre Mehl (begge 27) startet MG Maskin AS i fjor. Det første de begynte med, var å skru 8-tonneren sin i biter for å se om det var mulig å frakte den med helikopter.

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

De to holder til i Rosendal i Hardanger, omgitt av høye fjell på alle kanter. Hvis det skal gjøres anleggsjobber inne på fjellet, har det vært begrenset med alternativer. Enten har det vært å fly inn småmaskiner, belte inn til stedet eller bruke de kostbare Super Puma helikoptrene for å løfte. Og noen steder er kun tilgjengelig med helikopter.

Derfor ville de se om det var mulig å splitte opp en 8-tonner slik at det er mulig å fly det med et Airbus AS-350 B3 helikopter. Dette er den mest brukte helikoptertypen for løft i Norge, og koster en brøkdel i timen i forhold til Super Puma som er det største sivile helikopteret i Norge. Løftekapasiteten på AS-350 B3 er rundt 1250 kg.

KLARGJORT: Nede i bygda var hele graveren plukket ned og klargjort for en flytur.

Delte

6 TIMER: Det tok ikke mer enn seks timer fra helikopteret hadde levert den siste delen til maskinen kunne begynne på jobben.

Derfor var det aller første de to kompisene begynte med å skru fra hverandre Cat 307C maskinen de hadde kjøpt. De måtte få kontroll på hvor mye de forskjellige komponentene veide. Og om ideen deres var gjennomførbar.

- Vi har sett potensial i dette i mange år. Det blir rett og slett for dyrt med Super Puma i veldig mange tilfeller, sier Sigurd Guddal.

Han er utdannet sivilingeniør innen bygg og anlegg, mens kollega Endre er maskinfører.

BORETÅRN: Med til fjells hadde MG Maskin også boretårn.

Tilpasse

SELVGJORT: Endre Mehl (t.v.) og Sigurd Guddal har tilpasset Cat 307’en slik at den kan splittes og flys med mindre helikoptre.

Etter at de hadde veid alt og konkludert med at den tyngste delen var 1100 kilo, og innenfor kapasiteten til helikopteret, begynte en stor tilpasningsjobb. For hele tanken var å forberede maskinen slik at den kunne monteres igjen oppe i fjellet ved bruk av helikopteret etter
hvert som delene blir flydd på plass.

- Vi passerte 1000 arbeidstimer før maskinen var klar til å flys. For eksempel har vi bygget trakter så delene glir på plass til riktig posisjon, og det er hurtigkoblinger på all hydraulikk og strøm, sier Sigurd Guddal. Selv om maskinen nå er delbar er den fortsatt sertifisert og har vært igjennom årskontroll.

Første

I september var de ute på det første «luftbårne» oppdraget. Oppe på ei fjellhylle overfor Mauranger gjorde de det første oppdraget for Statkraft. Der skulle de rense et elveløp og fjerne en del storstein.

Maskinen var i forkant delt i åtte deler. Først ble undervogna flydd opp, så kom overvogn, motor, bom og stikke, hytta, loddet og til slutt beltene før hydraulikkolje og diesel kom i det siste løftet. I tillegg ble det flydd opp boretårn, ekstra diesel og en container med utstyr og verktøy.

- Hele flyvingen var unnagjort på halvannen time. Så brukte vi seks timer på å skru den sammen før maskinen var klar til bruk, sier Guddal. Den største utfordringen ute på fjellet var å jekke over- og undervogn sammen til riktig posisjon.

De to gutta ser for seg et marked for den spesielle graveren over hele landet. Enten ved å gjøre jobben selv eller leie ut bare maskinen. Tilbakemeldingene etter den første jobben var ifølge Sigurd Guddal bare positive. Erfaringen var også at 8-tonneren var sterk og stor nok for denne type jobber.

Så langt har de bare denne ene maskinen. Hvis de etter hvert skal utvide, er ikke Sigurd Guddal i tvil: Da blir en tilsvarende maskin til.

Powered by Labrador CMS