- Glade for nye krav til vinterdekk

Continental Dekk Norge er positive til regjeringens nye krav til vinterdekk for tunge kjøretøy.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

 - Vi har i en årrekke jobbet med vinterdekk spesielt egnet for den veigående transporten i Norden, og mener dette vil være svært viktig for trafikksikkerheten på norske veier, sier Alexander Clementz, marketing og systemkoordinator CVT hos Continental.

Kravene til vinterdekk for tunge kjøretøy skjerpes inn, mens brudd på kravene skal straffes med høyere gebyrer. Det skal også bli flere kontroller på vinterstid, og regjeringen har bevilget 20 millioner kroner til Statens vegvesen til dette arbeidet. De nye reglene trer i kraft 15. november 2020.

Fra denne datoen kan vogntog kun bruke dekk som er merket med «alpesymbolet» (3PMSF) på styrende foraksel og drivhjul. I tillegg ble det allerede 1. november 2019 innført strengere krav til kjetting. Nå skal kjettingene være tilpasset hjulene - det vil si at man ikke kan ha med hva som helst av kjettinger.

- Fjorårets vinter var preget av alvorlige ulykker og fastkjøringer. Derfor innfører vi nå strengere krav til vinterdekk for tunge kjøretøy, samt økte gebyrsatser for brudd på kravene til vinterutstyr. Samtidig styrker vi kontrollvirksomheten i Statens vegvesen med 20 millioner kroner, slik at vi får enda flere kontroller i vinterperioden. Dette er viktige tiltak i arbeidet for å øke sikkerheten og fremkommeligheten på norske vinterveier. Farlige vogntog skal bort fra norske vinterveier, sier samferdselsminister Jon Georg Dale

Hos Continental blir de nye kravene mottatt med glede.

- Vi har argumentert for dekk spesielt utviklet for vinterforhold i mange år. Vi vet hvor ekstremt viktig det er med gode dekk på alle kjøretøy, og har dessverre ikke vært overrasket over alle ulykkene som skjer med de kjøretøyene som ikke har gode nok dekk. Med de nye kravene blir det tryggere å ferdes på norske veier på vinterstid, sier Alexander Clementz.

Powered by Labrador CMS