Bygging av vei og bane
![- Vi må bruke mer kortreist stein](https://image.at.no/478892.jpg?imageId=478892&width=960&height=540&format=jpg)
- Vi må bruke mer kortreist stein
Leder i Veidekke-eid innovasjonsprosjekt oppfordrer til å bearbeide steinmasser som tas ut og bruke dem lokalt i prosjektet, istedenfor å deponere.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Steinmasser som tas ut fra tunneler, fraktes relativt ofte rett til deponi, før ny stein transporteres inn på prosjektet, når det bygges vei og bane.
- Vi må bli flinkere til å bruke steinen fra tunnelene lokalt, sier Torun Rise, som har ledet innovasjonsprosjektet «Kortreist stein»; et prosjekt som eies av Veidekke Entreprenør.
I Norge bygges vei med mange og lange tunneler. Prosjektet «Kortreist stein» har funnet løsninger som skal gjøre det enklere å bruke lokal stein i infrastrukturprosjekter.
Økt bruk av lokale steinmasser vil redusere mengden stein som deponeres, og i tillegg redusere transport av nye masser til anleggsstedet. Slik sparer man både penger, miljø og ressurser.
Over- og underskudd av stein samtidig
- Når vi ikke bruker steinen som tas ut til å bygge ny vei lokalt, får vi både over- og underskudd av stein. Det er lite bærekraftig, sier Rise.
Spesielt nær de store byene er det knapt med sand og stein, og resultatet er transport av materialer over lange avstander.
Gevinsten blir mindre utslipp og økt konkurranseevne for industripartnerne. Prosjektet har hatt fokus på høyverdig bruk av lokale steinmasser, i form av knuste produkter til vei- og jernbaneoppbygging, asfalt og betong.
Samarbeid mellom bransjen og forskningsmiljøene
Kortreist stein er et innovasjonsprosjekt gjennom Norges Forskningsråds BIA-program, og et samarbeid mellom bransjen og forskningsmiljøene.
Prosjekteier er Veidekke Entreprenør, og Sintef har hatt prosjektledelsen.
Øvrige partnere har vært Veidekke Industri AS, Metso Norway AS, Multiconsult AS, Asplan Viak, Statens Vegvesen, Bane Nor, Hordaland Fylkeskommune, Bergen kommune, Norges Geologiske Undersøkelse (NGU) og NTNU.
Arbeidet i Kortreist stein er oppsummert i en sluttrapport.
STILLING LEDIG:
-
SMP PARTS NORGE AS søker Field Sales Manager
Vi søker en sulten og ambisiøs Field Sales Manager til markedsledende selskap
-
Isachsen Anlegg AS søker kommunikasjonsansvarlig
Har du lyst til å jobbe med kommunikasjon i anleggsbransjen?
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Steinskogen søker operatør/mekaniker
Vi søker ny operatør/mekaniker til knuseverk
-
Beck Maskin AS søker mekaniker
Vi søker servicemekanikere/montører
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?