Snøen på hjulet på den løftede akselen, viser at er kjørt en stund med akselen løftet.

Boggi-bom ga saftig gebyr

Det gjelder å ha bryterne riktig innstilt når man kjører vogntog.

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Statens vegvesen region nord avholdt en tungbilkontroll mandag 9. til tirsdag 10. desember på E6 Kvenvikmoen i Alta i Finnmark.

16 tunge kjøretøy ble kontrollert. Alle bilene var rett utstyrt og hadde alt i orden, bortsett fra et vogntog der sjåføren hadde gjort en dyr bommert:

Vogntoget kom inn på vekta med 9600 kg overlast på en aksel. «Premien» for dette ble et overlastgebyr på 74.100 kroner til bileieren.

- Sjåføren var, etter eget utsagn, ikke klar over at boggien var oppe. Sjåføren oppga at han hadde løftet boggien i en bakke og så trodde han at han hadde senket den igjen uten at det var tilfelle. Det skal ha vært en forveksling av brytere med i bildet, sier senioringeniør Sten-Kristian Berg i utekontrollseksjonen i Statens vegvesen region nord.

Etter at gebyret var skrevet, kunne sjåføren senke akselen og kjøre lovlig videre med lasten.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS