Eliminerte unødvendig transport
80 færre transporter gjennom ti uker.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Fra september til desember har AF Byggfornyelse renovert kontorlokaler på 2200 kvadratmeter i 6. og 7. etasje over restauranten Bølgen og Moi i ei gågate på Tjuvholmen i Oslo sentrum.
Ved renoveringen har man hatt pilotprosjektet «Tredjepartslogistikk» som ble til etter samtaler mellom AF Byggfornyelse og Optimera. Dette har eliminert anslagsvis 60 vareleveranser og 20 avfallshentinger. På det meste har bil og henger fra Optimera erstattet åtte separate varetransporter, og prosjektlederen har ikke fått én eneste feillevering.
- Vi hadde en annen aktør som måtte returnere fire ganger på grunn av at de ikke klarte å treffe på tidsrommet for vareleveranse her. Sånt er selvsagt uholdbart, og det frister ikke å gå tilbake til vanlig logistikk etter dette pilotprosjektet, sier Joakim Bøhn, prosjektleder i AF Byggfornyelse i en pressemelding fra Optimera.
Varer inn – avfall ut
Forsyningslageret til Optimera i Østre Aker Vei er navet for varene.
- Varer fra alle fag og leverandører kommer inn til Optimera uka før, og med utkjøring mandag og tirsdag styrer vi selv hva som kommer når. Rekkefølgen på kraninga avtaler vi med den faste sjåføren ved ankomst, sier Bøhn.
Riggplassen på takterrassen 25 meter over bakken er på bare 20 kvadratmeter. Der står riggsjefen klar med en kø av håndverkere som raskt fjerner varene mellom hvert løft. Men krana går sjeldent tom ned, da Optimera står for borttransportering av avfall i store søppelsekker.
- Avfallet skal til Norsk Gjenvinning. Dette veies når det løftes på bilen, og dermed er også byggavfallet ekspedert, forteller han.
Grønn satsing i Optimera
Optimera satser på grønne løsninger, også i logistikken. Biodrivstoff på tankene og elektriske kraner gir konkurransefortrinn ved leveranser til Oslo Kommune. At et rehabiliteringsprosjekt av moderat størrelse kan gå fra åtte til to ukentlige leveringer er et stort framskritt.
- Dette gir ikke bare en stor miljømessig og samfunnsøkonomisk gevinst. For prosjektet gir det store besparelser med så effektivt mottak av varer to ganger i uka. Til å være første forsøk har dette gått over all forventning, og vi slipper å gjøre nevneverdige forandringer før vi tilbyr tredjepartslogistikk til kunder landet rundt, forteller logistikksjef Audun Tharaldsen i Optimera.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Steinskogen søker operatør/mekaniker
Vi søker ny operatør/mekaniker til knuseverk
-
Beck Maskin AS søker mekaniker
Vi søker servicemekanikere/montører
-
Hæhre Entreprenør AS søker anleggsleder
Er du en erfaren prosjekt- eller anleggsleder? Bli med i Hæhres betonggjeng!
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?