SUPERFORNØYDE: Maskinfører Katarina Strømdahl og ­logistikkansvarlig Tommy Lorentzen sier støy og rystelser er betydelig redusert med gummi på innsiden av dumperkassen.

Gummikassen i Norge

JELSA (AT.no): Norsk Stein på Jelsa har siden oktober tatt i bruk den nye «gummikassen» som Metso lanserte på Bauma tidligere i år.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Med dette er Norsk Stein (Heidelberg) det første selskapet i Norge som tar i bruk tipptruck-kassen som Metso lanserte på verdens største anleggsmesse i München i april.

Faktisk er «gummikassen» på Jelsa den samme som sto på standen på Bauma.

- Sykt stor forskjell

Metso-kassen er montert på en Cat 777 tipptruck med 63 m³ dumperkasse og rundt 100 tonns nyttelast.

Fra Bauma til Norsk Stein på Jelsa. Dette er nøyaktig samme kasse som hadde verdens­lansering i Tyskland i april.

- Det er sykt stor forskjell, både på støy og rystelser. Tidligere bråkte det mye når den første skuffen ble tippet i kassen. Nå høres det nesten ikke med denne i gummi, sier maskinfører Katarina Strømdahl.

Kort fortalt er kassen kledd innvendig med ca. 100 utskiftbare 15 cm tykke høykvalitets gummiplater som boltes fast til stålet. Blir en del ødelagt, så byttes kun denne delen. Ettersom gummien har dempende effekt, kan vekten på stålet i dumperkassen reduseres med 20-30%.

50% støyreduksjon og 97% reduserte rystelser

Metso opplyser selv at gummikassen absorberer rystelsene og senker støynivået med ca. 10 dB (A), og at dette oppfattes som 50% støyreduksjon. Rystelsene reduseres med 97%, og «gummi-linningen» skal ha seks ganger lengre levetid enn stålplatene!

- Om dette er halvparten så bra som Metso sier, så er det bra! Vi er veldig spente på slitestyrken, sier logistikkansvarlig Tommy Lorentzen i Norsk Stein.

Opplastingen i bruddet skjer alltid fra samme side på dumperen. Dette gjøres for at tipptruck-føreren skal kunne se at lastemaskinen ikke mister noen tenner under lastingen da disse kan ødelegge knuseren). Derfor er Lorentzen ekstra spent på hvordan deres lasterutiner vil påvirke slitasjen i ulike deler av gummikledningen.

Støy og rystelser trengte de ikke lang tid på å forstå at ble betydelig redusert. Norsk Stein gjør dette for eget arbeidsmiljø, men også for å redusere støy og belastning for naboene i området.

- Vi vet foreløpig lite om besparelser i kroner, sier Lorentzen.

Powered by Labrador CMS