CargoNet setter inn støtet
CargoNet etablerer direktetransport av fisk mellom Narvik og Malmø.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Nå tjener godsselskapet penger igjen, og en punktlighet på 96% i 2019 er det beste CargoNet har levert noensinne.
- Vi har stor tro på vårt nye fisketog-konsept og planlegger å sette inn støtet etter en tids planlegging, forteller adm. direktør Erik Røhne i CargoNet til Mtlogistikk.
10 timer reduksjon
Togkonseptet vil ha en fremføringstid på under 30 timer til syd-Sverige, en reduksjon på ca. 10 timer sammenlignet med dagens tidsbruk.
Dagens tilbud mellom Narvik og Alnabru, ARE, har en transporttid på 27 timer. Transporttiden langs vei mellom Alnabru og Malmø anslås til 7-9 timer, noe avhengig av trafikkbelastning på veinettet.
Dagens togtransport fra Narvik til Alnabru, og deretter veitransport til Malmø tar ca. 34-36 timer.
Bærekraftig
Årlig transporteres rundt 200.000 tonn sjømat med tog mellom Narvik og Alnabru. Det meste for videtransport til Kontinentet, oftest med bil via Malmø.
– Foruten reduksjon av transporttiden mellom Narvik og Malmø vil det nye togtilbudet bringe nordnorsk sjømat nærmere det Europeiske markedet på en bærekraftig måte, sier Røhne.
Daglige tog
Ambisjonen er et det skal gå et daglig CargoNet-tog lastet med fisk fra Nord-Troms og Finnmark mellom Narvik/Kiruna og den sørsvenske byen Malmø, og som blir det nye knutepunkt for effektiv transport av nordnorsk fisk ut i Europa.
I Malmø kan fisken omlastes til bil, ferge eller andre togforbindelser for videretransport i Europa.
– Vi arbeider nå med partnere for å sette opp dette tilbudet, og sikre at vi har tilstrekkelig godsvolum begge veier. Vi må også anskaffe materiell og ansette nødvendige ressurser til dette opplegget. Vi vil kjøre testtog på dette før sommeren, og planlegger full oppstart i løpet av 2020, sier Røhne.
Økende miljøinteresse
CargoNet-sjefen viser til økende interesse for miljøvennlig transport blant transportører og vareeiere. Samtidig er det en betydelig sjømatvekst i nord.
Sjømattoget er imidlertid avhengig av returfrakt for å bli lønnsomt.
– Derfor omfatter det nye togkonseptet returgods fra sør-Sverige til Oslo og videre nordover, sier Røhne som kan se tilbake på 2019 som et godt år for CargoNet.
– Vi tjener penger igjen
– Fjoråret ble et godt år for oss. Vi leverte en punktlighet på 96%, som er det beste CargoNet har levert noensinne. Vi har kunder som i økende grad er opptatt av bærekraftige togløsninger. Og vi har bedret lønnsomheten fra 60 mill. kroner minus i 2018 til et positivt resultat i fjor. Vi tjener penger igjen, sier Røhne som understreker følgende:
- Grepene vi tok i det svært krevende året 2018, og som ble implementert i 2019, gir nå resultater. Vi er ikke helt friskmeldt, men vi ser en positiv utvikling.
STILLING LEDIG:
-
Komatsu Forest søker selger til Komatsu skogsmaskiner.
Glad i turer i skog og mark? Nå har du muligheten! Vi søker selger til Komatsu skogsmaskiner.
-
Contur AS søker prosjektleder
Vi søker erfaren prosjektleder
-
Anlegg Øst Entreprenør søker Stikningsleder
Vi er i stadig utvikling og vekst og med en økende oppdragsmengde søker vi en dyktig stikningsleder.
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker planlegger
Vi søker planlegger! Bli med på laget som skaper fremtidens prosjekter!
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker kalkulatør
Er du vår nye Kalkulatør? Bli med på å bygge fremtidens infrastruktur med Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker masseberegner
Vi er i stadig utvikling og vekst og med en økende oppdragsmengde søker vi flere dyktige masseberegnere.
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Drømmer du om å lede komplekse prosjekter på Østlandet? Vi ser etter Prosjektleder i Oslo og Buskerud/Vestfold/Telemark!
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?
-
Ottar Bergersen & Sønner AS søker transportkoordinator
Er DU vår nye transportkoordinator?
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller