Senkt farten for din og vår skyld, sier Anders Kristian Asdal, Ottar Bjørnstad og Eugen Myhr.

Ber politiet om hjelp på veianlegget

- Lav respekt for nedsatte fartsgrenser medfører en fare både for våre anleggsarbeidere og for trafikantene, sier prosjektleder Tom Hedalen i Statens vegvesen.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Prosjektet E134 Mjøndalen-Langebru sliter med høy fart og lav respekt for nedsatt fartsgrense gjennom anleggsområdet.

Derfor har prosjektet kontaktet det lokale politiet for å be om hjelp til at den nedsatte fartsgrensen på 50 km/t og 70 km/t på E134 mellom Mjøndalen og Hokksund overholdes.

Vegen skal utvides på en ca. 7,5 kilometer lang strekning for å gi plass til midtrekkverk, veibelysning og forbikjøringsfelt på Loesmoen.

Stor trafikk på ulykkesbelastet vei

Veien er sterkt trafikkert i dag med nærmere 20.000 biler i årsdøgntrafikk(ÅDT). E134 er også en veldig ulykkesbelastet veistrekning.

- Lav respekt for nedsatte fartsgrenser medfører en fare både for våre anleggsarbeidere og for trafikantene, understreker prosjektleder Tom Hedalen i Statens vegvesen.

Marthinsen og Duvholt AS fra Sandefjord som er entreprenør på veganlegget opplever dette problemet på kroppen daglig.

Utrygge arbeidsforhold

De arbeider for å gjøre veien mer trafikksikker, men opplever arbeidsforholdene som vanskelige og skremmende med tett trafikk og høy fart tett forbi deres daglige arbeidsplass.

- Problemet begynte da anleggsarbeidene startet i august i fjor, men så ut til å bedre seg noe utover høsten da aktiviteten økte langs hele veianlegget, sier Hedalen.

Arbeiderne har hatt to ukers pause i juleferien, og trafikken de første dagene på nyåret tyder på at respekten for nedsatte fartsgrenser igjen er synkende. Det merker veiarbeiderne på kroppen hver dag, og det fører til utrygge arbeidsforhold.

- Vi håper økt oppmerksomhet fra politiet og trafikantene selv kan hjelpe oss å gjøre både veitrafikken og arbeidsforholdene langs E134-strekningen tryggere. Det er i alles interesse, sier Tom Hedalen.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS