KNOCKOUT: Scania slo knockout på alle sine konkurrenter i 2019. 2398 nyregistrerte lastebiler har ingen merke hatt på ett år tidligere.

- Veksten er en lagseier

Hele veksten i lastebilmarkedet i Norge i 2019 var det Scania som tok. Adm. direktør Frode Neteland i Norsk Scania deler seieren som markedsvinner med alle sine 1100 kollegaer.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Scania tok ikke bare veksten i totalmarkedet. De tok også en solid andel fra Volvo. Etter flere år med omtrent likt antall nye lastebiler mellom de to svenske konkurrentene, ble det en skikkelig knockout-seier for Scania i 2019.

Se lastebil-tallene for 2019 her

2398 nyregistrerte Scania’er er rekord på ett år i Norge og hele 726 flere enn hva Volvo klarte å levere i 2019. Det er også markedsandelen på 45,1 prosent i segmentet over 16 tonn for Scania. De har ikke noen lettere biler i sin produktrekke.

Norsk Scania er også i en særstilling i Europa. Ingen andre land har så stor markedsandel som Scania oppnådde i fjor. Unntaket er Estland hvor markedsandelen er noen tideler bedre. Til gjengjeld er bilene som selges der, i langt større grad 4x2-trekkere med mindre motorer enn hva som leveres i Norge, og som er billigere enn de norske bilene.

Knallstart

- Det har gått enda bedre nå i starten av 2020. Første uke i januar hadde vi 57 prosent markedsandel, sier Frode Neteland.

Før han flirer og legger til at den uken bare hadde bare to virkedager. Men ordrereserven er god også i inngangen av det nye året. Utsiktene ser lyse ut.

Også hos Scania tror de på et marked som går godt i 2020. Men etter to år med tilsammen 20 prosents vekst tror også Frode Neteland på en liten tilbakegang. Han tror på for eksempel rundt 5100 kjøretøy totalt i segmentet over 16 tonn.

Stor innsats

Scania-sjefen er både stolt og svært fornøyd med alle kvinner og menn som jobber i selskapet. De har jobbet knallhardt for å klare å levere alle bilene som har blitt solgt.

- Vi hadde en intern leveringsrekord på 196 biler på en måned før 2019. I år har vi levert opp i 293 nye biler på en måned, sier Frode Neteland.

Selv om trykket var stort gjennom hele året, var det sist høst den virkelig store leveringsboomen kom.

Selv om det har vært et svært godt år for Scania, har de hatt et etterslep av utfordringer fra tidligere. Både produksjonsstansen av V8-motorer og omlegging til nytt datasystem som forsinket deleleveransene. Fordi Scania-salget i alle markeder har vært så godt det siste året, har også enkelte underleverandører slitt med å klare leveringene. Disse utfordringene skal nå være ryddet av veien.

Store byks

Det norske lastebilmarkedet har vokst enormt de senere årene.

Man skal ikke lenger tilbake enn 2005 da lastebilsalget i Norge vippet den magiske 3000-grensen.

STILLING LEDIG:
STOLT: Adm. direktør i Norsk Scania, Frode Neteland, er stolt av hele organisasjonen som leverte 2398 nye lastebiler i 2019. Det har vært et skikkelig lagarbeid.
Powered by Labrador CMS