Schenker og PostNord går sammen
De to speditørene kastes ut av Nygårdstangen, og nå går de sammen får å utrede lokalisering av ny godsterminal i Bergen. Samtidig går de i strupen på Bane Nor.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Like før jul fikk DB Schenker og PostNord beskjed av Bane Nor om at de kastes ut fra Nygårdstangen i Bergen sentrum, der dagens jernbaneterminal er, innen to år. PostNord har svar med å gå til sak mot Bane Nor, fordi de mener de har en uoppsigelig festekontrakt.
Likevel ser de på andre løsninger sammen med konkurrenten Schenker.
TØI skal analysere
De to har bedt Transportøkonomisk Institutt (TØI) utrede alternative plasseringen for en ny godsterminal i Bergen, istedenfor å bruke 700 millioner kroner på en midlertidig løsning på Nygårdstangen i Bergen sentrum.
– Schenker og PostNord har sammen gitt et oppdrag til TØI om å utrede effekten av å legge godsterminalen utenfor sentrum. Arna er en av de aktuelle lokaliseringene, sier Petter Lie Axelsen, juridisk direktør i Schenker.
TØI skal vurdere hvilke alternativ som kan være aktuelle, og analysere hva de betyr for investeringsbehovet, trafikken, miljøet og driftskostnader for aktørene.
– Vi ønsker en grundig, men effektiv prosess, slik at vi kan komme ut av det feilsporet vi nå er dyttet inn i. Vi ber om at alle interessenter, ikke minst i Bergen og i nye Vestland fylke, vurderer hvor klokt det er å la utviklingen av fylkeshovedstaden være begrenset av at det ligger en stor godsterminal midt i indrefileten, sier Ole A. Hagen, kommunikasjons- og markedsdirektør i PostNord.
– Schenker og PostNord risikerer å måtte bruke flere hundre millioner kroner på å bygge nye terminaler, uten at den endelige lokaliseringen av jernbanens godsterminal er avklart. Slik kan vi ikke holde på hvis det skal være lønnsomt å fortsette å kjøre gods på tog. Å tvangsflytte oss vekk fra jernbanen gir veitransport en konkurransefordel. Her biter Bane Nor seg selv i halen, sier Axelsen i Schenker.
Schenker og PostNords råd til Bane Nor og myndighetene er å selge tomten på Nygårdstangen og bruke alle midler på en ny terminal lagt på rett sted.
Jernbanetransporten kan tape
Mellom Bergen og Oslo frakter PostNord i dag rundt 90 prosent av sitt gods på jernbanen. At terminalen nå mer eller mindre tvangsflyttes fra jernbaneterminalen, uten at det er avklart hvor noen ny eventuelt skal bygges, svekker konkurranseevnen til jernbanen, understreker administrerende direktør i PostNord, Robin Olsen overfor AT.no.
– Vi skal jo inn på elektrisk lastebil når den teknologien er på plass, og da er det ikke sikkert jernbanen er så miljøvennlig, sier han.
PostNord understreker også at en jernbaneterminal i sentrum, med de store transportaktørenes terminaler et stykke utenfor bykjernen, er en svært upraktisk løsning. Dersom jernbanen da skal benyttes, må godset da hentes av lastebiler i sentrum, kjøres ut til terminalene i randsonen for så å kjøres inn igjen til byen.
– I dag har vi vår terminal tett ved jernbaneterminalen, noe som er ideelt. Det blir et annet regnestykke på hva som lønner seg om terminalen vår ligger et annet sted. Godset må kjøres inn, ut og inn igjen. Det gir økt transportarbeid og mer kjøring i nærområder med kø og rushtrafikk, sier Olsen.
I og med at TØI nå skal gå i gang med å analysere potensielle lokasjoner for ny terminal, er ingen avgjørelse tatt. Ole A. Hagen i PostNord understreker at det er ikke sikkert at hensyn til jernbanetransport vil være avgjørende.
– Det kan hende vi velger et alternativ nær et stamveinett. Da blir det ikke så mye bane i det hele tatt mellom Oslo og Bergen, sier han.
Etterlyser forutsigbarhet
Robin Olsen er frustrert over at PostNord nå trolig tvinges til å velge hvor deres terminal i Bergen skal ligge, før myndighetene klarer å bestemme seg for hvor en eventuell jernbaneterminal skal ligge. Det kan gå utover jernbanetransporten.
– Det er nok et ønske om å ha gods på bane både av sikkerhets- og kapasitetshensyn, selv om miljøfordelen skulle forsvinne gjennom utslippsfrie lastebiler. Men vi trenger forutsigbarhet, konkluderer han.
STILLING LEDIG:
-
Komatsu Forest søker selger til Komatsu skogsmaskiner.
Glad i turer i skog og mark? Nå har du muligheten! Vi søker selger til Komatsu skogsmaskiner.
-
Contur AS søker prosjektleder
Vi søker erfaren prosjektleder
-
Anlegg Øst Entreprenør søker Stikningsleder
Vi er i stadig utvikling og vekst og med en økende oppdragsmengde søker vi en dyktig stikningsleder.
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker planlegger
Vi søker planlegger! Bli med på laget som skaper fremtidens prosjekter!
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker kalkulatør
Er du vår nye Kalkulatør? Bli med på å bygge fremtidens infrastruktur med Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker masseberegner
Vi er i stadig utvikling og vekst og med en økende oppdragsmengde søker vi flere dyktige masseberegnere.
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Drømmer du om å lede komplekse prosjekter på Østlandet? Vi ser etter Prosjektleder i Oslo og Buskerud/Vestfold/Telemark!
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?
-
Ottar Bergersen & Sønner AS søker transportkoordinator
Er DU vår nye transportkoordinator?
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller