Kjempekontrakten og utviklingsprosjekt
JELSA (AT.no): Da Forcit Norway AS fikk kjempekontrakten med Norsk Stein, ble dette også starten på et utviklingsprogram. Nå analyseres hele kjeden fra fast fjell til den fragmenterte steinen blir lastet inn i knuseren.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
1. januar 2018 startet Forcit på selskapets største kontrakt i Norge. De Heidelberg-eide steinbruddene på Jelsa, Tau og Dirdal i Rogaland med samlet produksjon av ca. 15,5 millioner tonn pukk i året, skrev en fireårsavtale som gjorde at Forcit fikk sitt virkelige gjennombrudd i Norge.
Rundt 5000 tonn emulsjon pumpes ned i borehull ved de tre steinbruddene hvert år.
- Dette er det største enkeltkontrakten for sprengning i Norge, sier daglig leder Petter Jensen som ble Forcit-sjef i Norge omtrent samtidig som kontrakten ble signert.
Base på Jelsa
Forcit-basen for de tre steinbruddene, er på Jelsa der Norsk Stein driver Nord-Europas største pukkverk.
De to andre bruddene er halvannen time (Tau) og to og en halv times (Dirdal) kjøretur unna. Sprengstoffleverandøren er for øvrig i ferd med å flytte inn i et nytt bygg i Jelsa for å øke kapasiteten, få bedre plass for bilene og mer lagerplass av råstoffene til sprengstoffet. Selve sprengstoffproduksjonen skjer på bilene som har 12,5 tonns kapasitet, og like før emulsjonen pumpes i hullene.
- Det er kortreist sprengstoff, smiler Jensen.
Forcit-teamet på «Jelsa-basen» består av seks personer. De jobber tett opp mot teamet fra Natland Graveservice AS som utfører boring og sprengning for Norsk Stein, og i tillegg Norsk Steins egne folk. Sammen bidrar alle på hver sin måte til forbedring og effektivisering av driften.
Prosjekt sammen
Partene er nemlig alle ledd i et prosjekt for å få bedre fragmentering og mer effektiv drift. All informasjon som boredata, ladedata, tenningsopplegg og produksjonsdata fra hver «truck» registreres automatisk i ForDEX (Forcit Digitalized Excavation) som er en ny digital plattform fra Forcit.
Her behandles informasjonen, og man får veldig mange nyttige svar om hvor tett man bør bore, hvilken diameter og hvor mye sprengstoff osv. som egner seg best under ulike forhold.
Sprengningsleder Kjell Petter Hamre sier Norsk Stein har benyttet flere ulike leverandører opp gjennom årene, og at de er veldig fornøyde med at det ble Forcit denne gangen.
- Forcit har gitt et vanvittig solid inntrykk. De er enkle å forholde seg til, nordisk selskap og vi treffer topplederen i selskapet når som helst. De viser veldig stor «stå-på-vilje» og lener seg ikke tilbake, sier Hamre.
Ladebilene Forcit benytter, fylles med ammoniumnitrat-løsning og olje med innblandet emulgator. Ved lading produseres emulsjonsmatrisen (ANE) og det tilsettes ammoniumnitrat prill og gassemiddel. Denne type ladebiler er godt egnet der totalvolumet er stort, og gir god fleksibilitet med hensyn på produktegenskapene.
- Til tross for en mer komplisert prosess på selve bilen, er det svært lite driftsproblemer, sier Hamre.
Ved behov for økt kapasitet benyttes en råvarehenger som øker ladekapasiteten til 22 tonn per enhet.
Døråpner
Jensen sier at kontrakten med Norsk Stein har åpnet noen dører, og at Forcit sentralt nå går inn på det norske markedet med fullt trykk. Blant annet bygger de opp fem nye biler (som egentlig er sprengstoff-fabrikker) i disse dager. De skal benyttes rundt i hele landet, samtidig som Forcit etablerer nye lagre og avdelinger flere steder.
- Det er en voldsom satsing av Forcit i Norge. De har kommet veldig langt i Sverige hvor de som største aktør nylig inngikk nye og langsiktige kontrakter med alle de store gruvene. Nå er det Norge som står for tur, sier Jensen som nær sagt har jobbet hele sitt liv i sprengstoffbransjen.
Dette har gitt ham nyttig innblikk i en meget presset bransje som også har krevd sitt. Leverandørene Orica AS, Austin Norge AS og Forcit Norway AS står igjen som de tre eneste landsdekkende leverandørene. Før var det flere aktører. Orica er den største leverandøren, og har også vært lengst i markedet (tidligere Dyno).
- Ambisjonene er å bli en god nummer to iløpet av et par år. I 2019 omsatte vi for rundt 123 millioner kroner og gikk med svarte tall. Så langt hadde vi ikke gått i pluss i Norge, sier Jensen.
- For entreprenørene er det verdt å merke seg at to aktører, EPC og Maxam, har valgt å gå ut av det norske markedet, og det er ikke enkelt for nye å etablere seg i Norge. Det vet vi alt om, sier Jensen.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?