Ny Volvo FM, lansert av Volvo Trucks 27. februar 2020.

Nye Volvo FM: Nytt førerhus og bedre sikt

- Vi har oppnådd svært god sikt ved å bruke en senket dørlinje, nye speil og et hjørnekamera på passasjersiden, sier Carina Byström, ansvarlig for interiør i Volvo Trucks.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Volvo Trucks har lansert neste generasjons Volvo FM fullpakket med forbedringer i førermiljøet og innovasjoner som skal gi et høyere nivå av komfort, sikkerhet og produktivitet.

- Romslig og med eksepsjonell sikt, er den nye tunge lastebilen Volvo FM konstruert for å være den ultimate arbeidsplassen på hjul i alle segmenter, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.

- Sjåførene er en av de viktigste ressursene i transportnæringen. Med nye Volvo FM introduserer vi et allsidig arbeidsverktøy som også er et fristed for komfort, slik at kundene våre kan skaffe og beholde de beste sjåførene som vil holde driften i gang, sier han.

Ny utforming gir bedre sikt

Fakta om nye Volvo FM

  • Førerhus: Kort førerhus, lavt, kort førerhus, lavt, langt førerhus, langt førerhus, Globetrotter-førerhus, mannskapsførerhus. Utvendige og innvendige dekoralternativer for individuell tilpasning.
  • Motorvarianter: Dieselmotorer er tilgjengelige med forskjellige utslippsstandarder. Volvo FM er også tilgjengelig med Euro 6, trinn D-kompatibel gassdrevet LNG-motor i utvalgte markeder.
  • Girskiftesystem: I-Shift med programvarepakke for forskjellige bruksområder.
  • Lys: Frontlykter med halogen eller LED.

- Nye Volvo FM er den allsidige arbeidshesten i sortimentet vårt – smidig og egnet til å tjene formålet med å være romslig, trygg og komfortabel for sjåfører, sier Carina Byström, ansvarlig for interiør i Volvo Trucks.

- Vi har også oppnådd svært god sikt ved å bruke en senket dørlinje, nye speil og et hjørnekamera på passasjersiden.

Ny Volvo FM, lansert av Volvo Trucks 27. februar 2020.

For å oppnå dette har det nye førerhuset hevede A-stolper som gir det opptil en ekstra kubikkmeter plass og mer lys. Det leveres også med smartteknologi som underbygger Volvos fokus på «å skape det ultimate mobile kontoret for sjåfører».

Ny Volvo FM, lansert av Volvo Trucks 27. februar 2020.

Interiøret blir fremhevet av et nytt instrumentbord som tilbyr mer oppbevaringsplass, nye farger og en moderne dynamisk dataskjerm. Dashbordet inkluderer et 12-tommers instrumentpanel i høy oppløsning der sjåføren kan se viktig informasjon og velge mellom fire forskjellige skjermvisninger, avhengig av kjøresituasjonen. Instrumentpanelet, som er klart for fremtidige oppdateringer og tilkoblede tjenester, er utformet for å forenkle sjåførens samhandlinger og minimere distraksjoner når hun/han ser på viktig informasjon.

Ny Volvo FM, lansert av Volvo Trucks 27. februar 2020.

Nye Volvo FM har et valgfritt 9-tommers sidepanel for infotainment, navigasjonshjelp, transportinformasjon og kameraovervåking. Skjermen tillater interaksjon på forskjellige måter: Med knappene på rattet, gjennom talestyring, eller direkte via berøringsskjermen og skjermkontrollpanelet. Både instrumentpanelet og sidepanelet fungerer på mange språk. I tillegg tilbyr en ny tiltfunksjon på rattet en mer ergonomisk kjørestilling.

Oppbevaring og isolering av førerhuset

Det nye lange førerhuset er oppgradert med en hevet køye og forbedrede oppbevaringsmuligheter, som inkluderer et stort oppbevaringsrom under køya og en øvre bakre oppbevaring med LED-paneler i romavdelerne.

Det er enklere enn noen gang å flytte seg fra setet til køya på grunn av en ny, slankere og ergonomisk utformet I-Shift girspak. Førerhuskomforten forbedres ytterligere gjennom forsterket isolasjon som hjelper til å holde kulde, varme og støy ute.

Utvendig

Eksteriøret på denne nye generasjonen Volvo FM har en ny aerodynamisk form, med karakteristiske linjer på fronten og en «slank karakterlinje» som strekker seg langs siden av det nye førerhuset.

I tillegg er de V-formede frontlyktene plassert for optimal aerodynamikk, og det større varemerkepanelet og den øvre frontgrillen med et nytt nettmønster skal gi lastebilen «et dristig, selvsikkert utseende».

Nye automatiserte sikkerhetsfunksjoner

I tillegg til den forbedrede sikten for sjåfører, inkluderer andre sikkerhetsfremskritt på nye Volvo FM cruisekontroll for nedoverbakker, som setter en maksimal hastighet for å forhindre uønsket akselerasjon når du kjører nedover, og adaptiv cruisekontroll som nå fungerer i alle hastigheter ned til null km/t.

Det elektronisk styrte bremsesystemet (EBS), som er en forutsetning for sikkerhetsfunksjoner som kollisjonsvarsler med full autobrems og elektronisk stabilitetskontroll, kommer nå som standard på den nye lastebilen.

Volvo Dynamic Steering, med sikkerhetssystemene kjørefeltvarsler og retningsstabilitet, er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Volvo FM har også et system for gjenkjenning av veiskilt som vises på instrumentpanelet for å varsle sjåføren. Systemet er i stand til å oppdage skilt som forbikjøringsbegrensninger, veitype og fartsgrenser.

Det valgfrie hjørnekameraet på passasjersiden gir et utfyllende bilde av siden til lastebilen på sidepanelet.

Drivstoffeffektivitet og produktivitet

Utvalget av tilgjengelige drivlinje- og chassiskonfigurasjoner, gjør at nye Volvo FM kan skreddersys for å gi høyere produktivitet og drivstoffbesparelser i en lang rekke bruksområder.

Forbedringer av styrevinklene på løpe- og pusherakslene skal gi lastebilen god manøvrerbarhet som er nyttig ved bykjøring.

I mange markeder, er Volvo FM tilgjengelig med en Euro 6-kompatibel gassdrevet LNG-motor som tilbyr drivstoffeffektivitet og ytelse på nivå med Volvos tilsvarende dieselbiler, men med en langt lavere klimapåvirkning.

Gassmotoren kan kjøre på biogass, noe som kutter CO2-utslippene med opptil 100 prosent, eller naturgass som reduserer CO2-utslippene med opptil 20 prosent sammenlignet med Volvos tilsvarende dieselbiler. Dette gjelder utslipp fra kjøretøyet under bruk, også kjent som «tank til hjul».

Ny servicekontrakt - FlexiGold

Volvo Trucks lanserer Volvo FlexiGold-kontrakt som tilbyr samme dekning som Volvo Gold-kontrakten, til samme forutsigbare kostnader, men med mye større fleksibilitet til å tilpasse seg endrede forretningsbehov.

De månedlige avgiftene varierer, takket være et fleksibilitetsområde på 40 % for den estimerte årlige kjørelengden. Dette gir transportører større fleksibilitet til å tilpasse driften til sesongendringer og svingende etterspørsel.

- Mange transportselskaper uttrykker et behov for større fleksibilitet når det gjelder servicekontrakter. Vi har nå teknologien til å gjøre dynamiske og tilkoblede løsninger som dette mulig», sier Thomas Niemeijer, forretningsutviklingsansvarlig, servicekontrakter, Volvo Trucks.

Volvo FlexiGold-servicekontrakten er tilgjengelig i utvalgte markeder og vil gradvis rulles ut til nye markeder.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS