20C0094_084

Vito med facelift

Vito viste nylig frem en ansiktsløftning med mer nyheter under panseret enn over.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Sist høst kom de første eksemplarene av eVito til Norge, en bil som har ca. 150 km rekkevidde. I august ble EQV vist med en rekkevidde på over 400 km. Idag ble eVito Tourer vist med hele 421 km rekkevidde.

Det blir nå interessant å se om denne vil kunne klassifiseres som en N1-bil (varebil) og bygges om i Norge. Det vil i så fall kunne bli en interessant bil for mange som har etterlyst lengre elektrisk rekkevidde for varebiler, og så vidt vi kjenner til vil den i tilfelle bli den varebilen i markedet med lengst rekkevidde.

Som sagt, alt dette avhenger av om fabrikken vil klassifisere bilen som N1.

Det vil også være et spørsmål om Daimler ønsker å slippe batterier til dette, da de i tilfelle neppe får fordelene i henhold til de gjennomsnittlige CO₂-utslippene som Mercedes må oppfylle på personbilsiden i henhold til EU-kravene.

eVito Tourer

Instrumentclusteret i eVito gir informasjon om energieffektivitet.
Hurtiglading fra 10-80% batterikapasitet på 45 minutter.

Denne skal slippes til sommeren og får en elektrisk motor med maksimum 150 kW (204 hk) eller konstant 70 kW (95 hk).

Batteriene har en kapasitet på 100 kw hvor den utnyttbare kapasiteten er 90 kWt. Forbruket oppgis til å være 26,2 kWt/100 km.

Bilen vil bli levert med to topphastigheter, 140 og 160 km/t. Batteriene får plass under gulvet og i midten av bilen. Dette gir ifølge Mercedes en god balanse i bilen og går ikke ut over plassen inne i bilen.

Bilen er utstyrt med en vannkjølt innebygd lader. Den kan lades hjemme med 11 kW AC-lader, eller DC hurtigladning inntil 110 kW. Dette gir en lading fra 10-80% batterikapasitet på under 45 minutter.

Regenereringen har også fått en ny funksjon, DAuto som skal være med på å gi føreren en mer komfortabel kjøreopplevelse. Føreren kan velge mellom ulike regenerering modus ved hjelp av «gir» paddel-shift kontrollene bak rattet. Bilen har også tre kjøreprogram hvor føreren velger fra komfort til maksimal rekkevidde. 

Den elektriske varianten, kan i likhet med bilene som har forbrenningsmotor leveres i to lengder på henholdsvis 5140 og 5370 mm totallengde. Tillatt totalvekt er 3500 kg.

Det nye plastgulvet er 12-15 kilo lettere enn tregulv.

Forbrenningsmotorer

Nye Vito får også oppgraderte motorer, og for de bakhjulsdrevne variantene er det fire varianter av 2-liters motoren OM 654.

Disse motorene har tidligere kun vært tilgjengelige i Tourer versjonen av bilen.

Ny felger tilgjengelig i 17", 18" og 19"

Disse tre variantene leveres også med 4-hjulsdrift: 114 CDI med 136 hk/330 Nm, 116 CDI med 163 hk/380 Nm og 119 CDI med 190 hk og 440 Nm dreiemoment.

De nye motorene har vesentlig bedre utslippstall enn forgjengerne som var basert på OM 651-motoren. Mercedes opplyser at den i tillegg til å være mer effektiv og renere også har lavere støynivå og mindre vibrasjoner.

Sylinderveggene har «nano coating» for redusert friksjon. I tillegg er avgassrensingen blitt vesentlig forbedret med blant annet avgass-resirkulering både for høyt og lavt trykk. 119 CDI-motoren har en reduksjon i forbruket på rundt 13% opplyses det.

For personbilregistrerte varianter, kommer det også en helt ny toppmodell 124 CDI med 239 hk/500 Nm. Denne har også et overmoment som er tilgjengelig i kort tid med 30 Nm ekstra.

Så får vi se om denne etter hvert også vil bli levert med N1-papirer sånn at den kan bygges om til varebil i Norge. Med en norsk kundegruppe som tradisjonelt gjerne vil ha store motorer og mye utstyr, ser vi for oss en potensiell kundegruppe der ute.

Som tidligere, leveres også Vito med forhjulsdrift. Den 1,7-liters OM 622-motoren leveres i 75 og 100 kW versjoner i kombinasjon med 6-trinns manuell girkasse.

9G-Tronic

For første gang blir 9G Tronic girkasse tilgjengelig i kombinasjon med alle motorene i bakhjulsdrevne varianter.

Fra oktober vil nye Airmatic luftfjæringssystem bli tilgjengelig. Her justeres fjæringen individuelt på hvert hjul automatisk og kontinuerlig for å tilpasses kjørestil og underlag.

Bakkeklaringen er økt noe som gir bedre komfort også i ulendt terreng.

Ved hjelp av dynamic select bryteren i midtkonsollen kan føreren velge mellom tre kjøreprogram. Ett av disse hever bilen 35 mm i hastigheter inntil 30 km/t. Ved høyere hastigheter vil bilen automatisk senkes til normal høyde igjen. I hastigheter over 110 km/t vil bilen automatisk senkes 10 mm for å optimalisere drivstofforbruket, det samme skjer ved å velge sportsmodus. Systemet virker helt uavhengig av eventuell last i bilen. 

Nye sikkerhets og assistansesystemer

De nye systemene Active Brake Assist, Distronic og et nytt digitalt innvendig sladrespeil utvider antallet slike systemer i Vito fra 10 til 13.

Det nye digitale sladrespeilet med HD oppløsning.
Også den minste radioen Audio 10 har nå DAB+ og Bluetooth for handsfree og musikkstrømming.
Innvendig er det ikke så store forandringene, men noen nye skjermer og materialer.

Active Breake Assist kan oppdage faren for å kollidere med et kjøretøy som kjører foran og varsler føreren, men samtidig bygger opp bremsetrykk. Dersom føreren ikke gjør tiltak vil bilen automatisk begynne å bremse. For bytrafikk vil systemet også reagere på stillestående objekter og fotgjengere.

Distronic er en aktiv fartsholder som også fungerer i køkjøring med stopp og gå funksjonalitet.

ILS Inteligent lyssystem vil også være tilgjengelig som et alternativ til halogenlyspærer.

Digitalt sladrespeil

Nytt og unikt for segmentet, er sladrespeil med overføring fra HD-kamera. Dette gir samme sikt som tradisjonelt sladrespeil, men med full sikt selv om varerommet skulle være fullt.

Kameraet er plassert på innsiden av bakvinduet og gir ifølge meldingen en sikt som er dobbelt så vid som et vanlig sladrespeil. Det framheves at spesielt under vanskelige forhold vil det digitale speilet utmerke seg og gi bedre sikt for føreren.

Fullt oppkoplet

Infotainmentsystemene blir også oppgradert, og nå vil alle de ulike infotainment-systemene tilbys med DAB+. Bilen leveres med tre ulike systemer Audio 10, Audio 30 og Audio 40. De tostørste har 7" touchskjermer og integrasjon med Apple Car play og Android Auto.

Den største har også live trafikkinformasjon tilgjengelig. Begge de to største systemene fungerer også som monitor for ryggekamera. 
Det er en rekke digitale tjenester tilgjengelig under Mercedes PRO-paraplyen.

Visuelle nyheter

Utvendig er det først og fremst en ny grill som synes for kundene. Denne er re-designet, blant annet for å få på plass de nye sikkerhetssystemene.

Det blir også en rekke nye felger i 17", 18" og 19" tilgjengelige.

Innvendig blir det nye materialer og nye ventiler i ventilasjonssystemet.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS