FIN PENSJONISTTILVÆRELSE: Michigan 480 hjul­dozeren fra 1961 har en fin pensjonstid på Trandum. Godzilla kjøres rundt 100 timer i året, men er en viktig bidragsyter (bilde fra 2013).

Godzilla har V10-motor fra stridsvogn

TRANDUM (AT.no): Denne Michigan 480 hjuldozeren sleper rundt på stridsvogner. Da 59-åringen ble kjøpt for 15 år siden, var den sliten etter et tøft liv, men nå er den fin og blank i lakken.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Under panseret sitter en V10-er med 830 hk, og maskinen er til god hjelp for flytting av tungt utstyr på Forsvarets Verksted Romerike på Trandum i Viken (Akershus).

Veldig mye tungt militært utstyr kommer til dette kjempeverkstedet på Trandum, like nord for rullebanen på hovedflyplassen på Gardermoen. Og av det tyngste, er stridsvognene som veier 43 tonn (Leopard 1) og 55 tonn (Leopard 2). Men det er ikke alltid disse er i stand til å belte seg rundt for egen maskin når de ankommer verkstedet. På 70-tallet ble det kjøpt en gammel Michigan 180 (ca. 18 tonn) hjuldozer til flytting av Leopard 1-stridsvognene. Men da Leopard 2-stridsvognene kom rundt tusenårsskiftet, ble «Dyret» som de kaller den lille 18-tonns Michigan-maskinen, litt lett.

Leste A&T-artikkel

Men så ble de tipset om en mye større og tyngre Michigan- maskin som sto «bak en låve» bare noen mil unna.

- I 2005 leste vi i en artikkel i Anlegg&Transport at Guy Stensmyren i Mjøndalen hadde en Michigan 480 på 50 tonn på gårdsplassen, og vi kjøpte den i 2006, sier Cato Solvang.

Var størst

Solvang er skrogmekaniker på Leopard-stridsvognene og har jobbet på dette verkstedet siden 1997. De som tok beslutningen om å kjøpe Michigan 480-maskinen, har gått bort eller ut i pensjonisttilværelsen, men Solvang har vært med i hele prosessen og kjenner historien godt.

Han forteller at Godzilla var Nord-Europas største maskin på et tidspunkt, og faktisk mest sannsynlig også Europas største maskin helt i begynnelsen av sitt liv. For det er sjelden vare som sleper rundt på stridsvogner på Trandum. Michigan produserte kun 151 slike maskiner, og Godzilla er nummer 13 i rekken av disse!

- Hva er det som gjør at disse Michigan-hjuldozerne oppfyller deres behov her på verkstedet på Trandum?

- Med trekantstag på stridsvognene, innfestningen i fronten på Michigan-maskinene og styring på bakakslingen, får man lite brytninger og man manøvrerer enkelt havaristen uten å påføre den flere skader, sier Solvang.

2 kroner per kg

Han legger til at Godzilla er høy og gir god oversikt, og bidrar til effektiv flytting av stridsvogner og annet tungt utstyr. Og så er det en ting til, prisen.

- Selv om Godzilla kostet 2 kr pr. kilo, som er dobbelt kilopris sammenlignet med Dyret som ble kjøpt på 70-tallet, er det en rimelig investering fremfor for eksempel å kjøpe en stor hjullaster, sier Solvang.

Sliten

Problemet med Godzilla var imidlertid at den var sliten etter tøffe tak på kraftutbyggingsjobber i Nord-Sverige på 60-tallet og planeringsjobber til bygging av Skjettenbyen på Romerike på 70-tallet. Etter krafttakene i Sverige og på Romerike, ble det rett nok noen tiårs hvilepause på 50-tonneren, uten at det gjorde formen så mye bedre.

- Vi fikk startet den, og kjørte den i et par år med sin originale Cummins V12-er på 600-700 hk. Men en dag kom den ene råden ut av blokka, sier Solvang.

Ny motor

Han husker han sjekket pris på ny motor, og fikk tilbud på 710.000 kroner. Det hadde de ikke budsjett til. Løsningen var imidlertid ikke langt unna. På verkstedet sto en MTU V10-motor med 830 friske hk.

Denne var blitt overflødig fra en Leopard 1-stridsvogn som ikke lenger var tjenestedyktig. Solvang og kollegaene måtte imidlertid bygge en adapterplate mellom konverterhuset på Godzilla og «Leopard-motoren», men det funket og fungerer fremdeles selv om motoren, som Solvang beskriver, ikke akkurat «datt inn». De måtte også bygge en slepekrok i fronten av maskinen.

- Det satt på et D9-skjær (Cat-dozer) da den kom, og vi måtte bygge en slepekrok. Det var litt jobb, for vi ønsket å ha hydraulisk sideforskyvning på den, sier Solvang.

Videre har de montert en førerstol fra en Sisu (pansret kjøretøy), bygget inn hydrauliske bremser, montert ratt fra en gammel M621 militær lastebil og hentet eksospotte fra en Scania krokløft og delt den i to. I dekkene har de skrudd inn industripigger som fungerer glimrende på holka, og dermed slipper de kjettinger på 50-tonneren. Nå har piggene sittet i dekkene i 15 år.

Kom uten hytte

Originalt var det ikke hytte på denne maskinen, men dette ble trolig bygget på i Sverige da den kom dit. Selv om HMS kanskje ikke sto øverst på prioriteringslisten den gang, var det nok i overkant ukomfortabelt å kjøre maskin uten hytte om vinteren nord i Sverige, selv på 60-tallet.

- Til slutt, hvordan blir Godzilla omtalt av de som jobber her?

- Noen kaller den for rask og søppel, mens andre syntes dette er spennende. Undertegnede inkludert. Men vi trenger den, det er helt sikkert, sier Solvang.

FIN OG BLANK: 50-tonneren er virkelig fin og blank, og var en fryd å se på i solskinnet da AT.no var på besøk på Trandum en dag i januar 2020.
ENKELT: Sete fra en Sisu (pansret kjøretøy) og ratt fra en gammel M621 militær lastebil, er montert i maskinen.
BLE VIST: Da maskinen var restaurert, ble den vist for inviterte på Trandum. Her er Torbjørn Bråten (t.v.) og Sverre Hagen som begge er tidligere Michigan-maskinførere. Fotograf er Svend Holth som var svært sentral i restaureringen av maskinen. På bildet er den originale Cummins V12-eren på plass. Den ble byttet etter et par år, da en råde kom ut av blokka.
HISTORISK SUS: Her er Godzilla i gang med grunnarbeidene for bygging av Skjettenbyen på Romerike på 70-tallet.
MYE JOBB: Godzilla levde et tøft liv før varme hender tok tak i den på Trandum.
MÅ TAS VARE PÅ: Cato Solvang og noen kollegaer bygget opp Godzilla. Nå er det bare Solvang som er igjen på Trandum av denne gjengen, men han tar godt vare på maskinen.
Det er enkelt og solid dashbord i hjuldozeren, som ble levert uten hytte på 60-tallet.
Powered by Labrador CMS