Conexpo

FLAGGMASKIN: På Conexpo flagget Liebherr amerikansk med sin nye beltegraver R 938.

Massivt Liebherr-show

På Conexpo i Las Vegas var det 50 år siden Liebherr startet med å bygge seg opp i USA. Det ble markert med en rekke maskinnyheter.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

I den nye generasjon 8-serien av beltegravere, viste Liebherr hele 7 modeller (22-45 tonn), hvorav modellene R 926 og R 938 var nyintroduksjoner for det amerikanske markedet.

- I Norge har vi allerede hatt gleden av Liebherrs nye 8-serie med økt motorstyrke kombinert med tyngre motvekter for større skuffekapasitet og samtidig redusert drivstofforbruk. Modellen R 926 derimot er ny for oss, og derfor gleder vi oss til å få på den på plass i Norge, sier daglig leder Hakan Nyhagen i Liebherr Norge. 

Kranlanseringene

KRAN: I Liebherr-skogen av krannyhetene gikk det fra mindre hjulgående kraner til de største som tar 880-tonns løft.

Det amerikanske kranmarkedet er meget viktig for Liebherr og to nylanseringer i USA ble spesielt godt tatt imot. Det var mobilkranen LTM 1650-8.1 og beltekranen LR 1800-1.0.

Førstnevnte erstatter ifølge Liebherr selskapets bestselger gjennom alle tider, modellen LTM 1500-8.1 som det er solgt over 600 av. Etterfølgeren kommer med bomlengder på 54 og 80 meter.

TØFT: Liebherr viste noen godt dekorerte kraner og andre maskiner på Conexpo. Amerikanerne liker sånt.

På Conexpo var det nok likevel kjempen LR 1800-1.0 med 8 aksler som var det store blikkfanget. Med løftekapasitet på 800 tonn og en transportbredde på 3 meter på basismaskinen, er den konstruert for industrielle jobber.

- Den viktigste av Liebherrs nylanseringer for oss i Norge er nok 120-tonneren LTM 1120-4.1, sier Per Holm hos importør Hans P. Øen AS.

Den 4-akslede kranen har en bredde på 2,75 meter, den går på vei med 2,1 tonn motvekt med 12 tonn pr. aksel og har maks løftekapasitet på 120 tonn. Bomlengden er på 66 meter og i tillegg er den utstyrt med 19 meters jib.

- Håpet er å ha den på plass i høst, men i disse usikre tider vet man jo aldri, sier Holm.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS