Ifølge KGH-direktør Lars Karlsson skal de grenseskridende godsstrømmene fortsette.

Korona, Brexit og U2

- Grensene er ikke lukket, de er åpne for varer og godstransport. Men for å møte fremtidens utfordringer trenger vi nå kapasitet, og ingenting er umulig.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Det sier adm. direktør Lars Karlsson i KGH Global Consulting & President KGH Border Services.

Og han er ikke i tvil:

- Godsstrømmene skal fortsette. Forsyningskjeden er nøkkelen til å holde samfunnet i gang ved at lastebiler krysser landegrenser, varer som kommer inn i havner og via luft.

Ros og følelser

Da Karlsson kom til KGH Customs Services for åtte år siden kom han fra stillingen som direktør i svenske Tullverket.

Det rapporteres mye om land som stenger grenser på grunn av Covid-19 og koronavirus-krisen.

Men Karlsson understreker at grensene bare er begrenset for bevegelse av mennesker, som et middel til å begrense virusutbrudd.

Grensene er åpne for godstransport.

- Det finnes ikke ord for å fullstendig beskrive takknemligheten vi bør føle for menneskene på sykehusene våre og medisinske sentre som jobber 24/7 for å hjelpe og støtte ofre for denne sykdommen. På samme måte er det mange eksperter og forskere som prøver å lede oss gjennom situasjonen og menneskene i våre offentlige etater som jobber utrettelig for å sørge for at samfunnene våre fungerer, skriver KGH-direktøren på sin Brexit Blog. 

Stille helter

Men han understreker at det også er andre stille helter som prøver å bidra til utfordringene vi står overfor akkurat nå.

- Når nyhetsmedier melder at grensen vår stenger, er det ikke helt sant. Det som det refereres til, er vanligvis reisebegrensningene for enkeltpersoner som er implementert for å begrense Covid-19 til å spre seg uten kontroll. For varebevegelser er grensene åpne og trenger å forbli åpne, slik at vi kan skaffe medisiner, helsehjelpsutstyr, dagligvarer og andre nødvendige produkter til samfunnene våre, sier Karlsson og viser til at i dag er de globale verdikjedene og den internasjonale forsyningskjeden mer integrert enn noen gang.

- Dette betyr, sier han, - at vi er avhengig av hverandre for å få de produktene og tjenestene vi trenger. Dette har vi sett også fra Brexit-diskusjonen de siste årene. Dette blir enda tydeligere i tider med problemer og internasjonal uro som akkurat nå på grunn av koronavirus-utbruddet over hele verden.

Og så sier KGH-direktøren videre:

- Mange jobber i den internasjonale forsyningskjeden, den profesjonelle tjenesteleverandørindustrien, innen logistikk og innen varetransportsektoren som bidrar enormt akkurat nå for å sikre at sykehusene våre, apotekene, butikkene - fremdeles har ting vi trenger. På grensene våre jobber mine kolleger utrettelig i solidaritet med andre, slik at de får det de trenger. Det er så mange andre som gjør det samme i vår bransje. Vi holder grensene åpne for det som trenger å passere grensene akkurat nå for å bekjempe Covid-19, og for å gjøre livene våre bedre i denne situasjonen.

Brexit

- Vi vil gjøre vår del og bidra til å holde handelen levende, grensene våre åpne med streng kontroll og for å gjøre det mulig å sende nødvendige produkter til de som trenger det. Dette er en tid for solidaritet for å holde vår globale verdikjede i live, sier Lars Karlsson.

Brexit og U2 

På sin Brexit Blog skriver Karlsson:

- Det er ingen hemmelighet at jeg er stor U2-fan. Det har jeg vært siden 1982 da jeg så dem spille på en pub i Paris. De var ukjente den gangen og spilte i Europa for første gang. I åpningen av den fantastiske sangen, 'Stuck In A Moment You Can't Get Out Of', synger Bono:

"I'm not afraid

Of anything in this world

There's nothing you can throw at me

That I haven't already heard"

Dette synes jeg er relevante ord også i forhold til Brexit-debatten de siste årene. Vi har sittet fast i Brexit-øyeblikket i noen tid nå. Nå er endelig Brexit ferdig.

Jeg har flere ganger etterlyst behovet for en teknisk dialog om hvordan vi skal løse konsekvensene av Brexit. Dette har imidlertid vært ekstremt vanskelig å gjøre, siden begge sider inntil nylig har benyttet enhver anledning til å flytte en slik diskusjon til den velkjente mot-eller-mot-modus.

Den europeiske union (EU) og Storbritannia, ruster seg for en kamp ved det nye forhandlingsbordet. La oss håpe at de ikke tar med for mye bagasje til rommet.

Karlsson legger ikke skjul på at han er mer optimistisk enn folk flest, selv om han innser at det ikke blir lette forhandlinger om frihandelsavtaler, og avtaler om handel og grenser.

- Det er på tide å samarbeide. Eksperter på begge sider trenger å støtte forhandlerne med best mulig løsninger basert på beste internasjonal praksis. Politikere må være visjonære og vise lederskap. Det er på tide å lytte til det internasjonale tollsamfunnet, vi har mange av svarene, sier Karlsson og understreker følgende:

- Kanskje vi er i ferd med å komme oss ut av det øyeblikket vi satt fast i. Kanskje er det endelig på tide å legge gamle krigssanger bak oss og jobbe sammen for å lage en best mulig musikk av situasjonen. Eller som Bono ville sagt: 'Sometimes you can't make it on your own'. Vi er fremdeles naboer. La oss fikse fremtidige relasjoner basert på gjensidig respekt, sier Karlsson.

Et ps. fra KGH-direktøren:

- Det ser ut til at nyheter og medier i disse dager bare kan håndtere en krise av gangen, mens verdens mennesker har flere kriser som pågår parallelt avhengig av hvor du bor eller hvor du er. For øyeblikket prøver verden å takle koronavirus eller COVID-19-sykdommen. Vi vet at det er et virus som rammer hard. Med global økonomisk vekst allerede i en retardasjonsfase, er viruset en annen risiko som indikerer risiko for en global lavkonjunktur.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS