Arbeidstilsynet:
- Lavtemperatur-asfalt reduserer helsefarene
Når veiarbeidere legger varm asfalt, utsettes de for støv, røyk og damp. Asfaltrøyken inneholder kreftfremkallende stoffer og svevestøvet fra asfalten kan gi luftveisinfeksjoner, astma og bronkitt.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
- Flere studier viser at å legge asfalt med lavere temperatur reduserer helsefarene for asfaltarbeiderne, skriver Arbeidstilsynet i en pressemelding.
- Både asfaltbransjen og Arbeidstilsynet ønsker å oppfordre fylkeskommunene og andre veieiere til å øke bruken av lavtemperaturasfalt på norske veier. Dette er viktig for helsa til mange arbeidstakere og antas i tillegg å gi lavere klimautslipp og reduserte energikostnader, sier direktør Trude Vollheim i Arbeidstilsynet.
I 2019 ble det brukt ca. 7,6 millioner tonn asfalt i Norge. Bare 23 % av dette var lavtemperaturasfalt.
Flere undersøkelser er gjennomført
Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami) har i 2011 undersøkt kjemisk arbeidsmiljø og mekanisk arbeidsbelastning ved utlegging av varmasfalt og lavtemperaturasfalt.
Dette forsøket ble fulgt opp i 2013.
Begge undersøkelsene konkluderte med at de ansatte ble mindre utsatt for asfaltrøyk og damp ved bruk av lavtemperaturasfalt (LTA) enn med varmasfalt. Polyaromatiske hydrokarboner i bitumen-damp kan være skadelig for kroppen.
Stami fant ingen forskjell i eksponering for aminer.
Undersøkelsene viste også at det ikke er forskjell på fysisk belastning (hjertefrekvens og muskelbelastning) for asfaltleggerne ved bruk av lavtemperaturasfalt sammenlignet med varmasfalt.
Like slitesterke
En høytrafikkert vei består gjerne av flere asfaltlag (slitelag, bindlag og bærelag).
Statens vegvesen har i perioden 2011-16 fulgt opp elleve forsøksstrekninger over hele landet med lavtemperaturasfalt i etatsprogrammet Varige veger.
Etter fem år ble det konkludert med at utviklingen til LTA- og referansedekkene var forholdsvis lik.
Hva er asfalt?
Asfalt består normalt av 94-95 % steinmaterialer og 5-6 % bitumen som bindemiddel. I tillegg tilsettes mindre mengder andre typer kjemikalier, blant annet aminer. Bitumen er et restprodukt etter raffinering av råolje.
Bitumen inneholder 30-40 ppm polyaromatiske hydrokarboner (PAH) som avdamper ved oppvarming av asfalt.
Polyaromatiske hydrokarboner kan:
- være kreftfremkallende
- forverre hjerte- og karlidelser
- forårsake effekter på immunsystemet
- være skadelig for arvestoff
STILLING LEDIG:
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Contur AS søker fagleder betong
Vil du bli med å forme fremtiden med en av Norges største entreprenører innen betongkonstruksjoner?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?