Det japannske Kubota-konsernets historie startet med produksjonen av Japans første rørgate av stål for vannverk i 1890. I 1974 startet produksjonen av det Kubota mange kjenner Kubota for i dag, gravemaskiner i de mindre vekt-klassene. På bildet er en Kubota KX080-4, 8-tonner.

Kubota feirer 130-årsjubileum

Kubota’s historie startet i 1890, med produksjonen av Japans første rørgate av stål for vannverk.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Grunnleggeren, Gonshiro Kubota, la grunnlaget for et selskap som nå er et av de største aktørene i bransjen. Fra et lite støperi ble Kubota snart et selskap som markerte seg innen den globale jordbruks-, anlegg- og vannrelaterte næringer.

Over tid utvidet selskapet virksomheten sammen med sitt utvalg av tjenester og produkter. I 1922 begynte de å produsere parafin-drevne motorer til landbruket, hvor de oppnådde betydelig fremgang. Senere, på 1960-tallet, lanserte selskapet sin serie av traktorer for landbruket, før de startet arbeidet med vannforsyningsprosjekter og avløpsanlegg.

Minigraver

I 1974 introduserte Kubota sin egen kompakte minigraver som gjorde gravearbeider lettere for alle. I 1998 hadde Kubota utvidet sin virksomhet innen produksjon av landbruksmaskiner som en del av sin internasjonaliseringsstrategi, og hadde også etablert en produksjons- og salgsvirksomhet i Kina.

Verden står i dag overfor flere alvorlige problemer. Kubota aksepterer stadig utfordringen for å opprettholde fremtiden for samfunnet vårt og representerer i dag en av de ledende maskinprodusentene som blir en referanse for selskaper over hele verden. Produkttilbudet dekker flere områder som jordbruk, anlegg og også vannforsyningssystemer.

Det japanske selskapet er, ifølge seg selv, verdens ledende produsent av kompakte diesel- og bensinmotorer for bruk innen industri, landbruk, anlegg og til generatorer.

Jobber sammen for kundene, jorda og livet

Yuichi Kitao, president og representant for Kubota Corporation, fremhevet nylig kjerneverdiene i selskapet som en hyllest til grunnleggeren:

- I anledning vårt 130-årsjubileum, vil det være galt av oss å ikke minne oss selv om grunnleggende prinsipper, og at det ikke vil være noen vekst uten innovasjon.

De to hovedverdiene i Kubota-filosofien er: «Én Kubota» og «På din side».

- Én Kubota, er kjernen i troen på at hver medarbeider i selskapet er avgjørende for vår gruppe, og å være «På din side», betyr at hver enkelt ansatt må vurdere det vi gjør hver dag på nytt, sikre at vi tar i bruk markedets behov i alle våre produkter og tjenester, og se på det gjennom kundens øyne eller perspektiv, sier Kitao.

Ved hjelp av innovasjon, forskning og ikke minst ved å kommunisere effektivt med kundene, ønsker selskapet å forbli tro mot sitt motto «For jorda, For livet» i fortsettelsen også.

Powered by Labrador CMS