Den nye svenske-kongen
AUSTERTANA (AT.no): LNS var den aller første kunden i Europa som bestilte Volvos nye gravemaskin-flaggskip, EC950F. Nå er den i drift for LNS hos Elkem i Finnmark.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Det er nesten fire år siden Volvo CE for første gang viste en prototyp av sin største gravemaskin så langt på demofeltet under Bauma. Den gangen var det en Steg 4-maskin som ble vist, og LNS har vært en av kundene som presset på for at det skulle komme en større maskin enn EC700 som de har fra før med Steg 5-motor.
Frem til nå nylig er det blitt levert noen EC950E-maskiner med Steg 4-motorer i Asia. Volvo har nå en F-serie på sitt democenter i Sverige, i tillegg til at en finsk kunde fikk sin nye 950F i drift rett før LNS fikk skuffa på plass til sin maskin.
LNS står for all utvinning og transport av stein i kvartsittbruddet i Austertana. Da de begynte å sondere markedet for en ny hovedlastemaskin i 100-tonnsklassen, ble den nye Volvo-kjempen fort et alternativ.
Frem til LNS fikk levert sin maskin, var det bare levert én EC950F. Denne maskinen har imidlertid både kortere bom og stikke enn den nye LNS-maskinen. Bommen er 8,4 meter lang, mens stikka er 3,7. Det gir en rekkevidde på 12,2 meter. Det gjør LNS-maskinen til den største Volvo-gravemaskinen i verden i skrivende stund.
- Så lenge maskinen funker bra, er det gøy å ha en maskin som ingen andre har, sier Stig Smelror som er formann hos LNS.
(Saken fortsetter under videoen)
Tidligere har de kjørt både Cat- og Komatsu-gravere, og Cat 390-maskinen som nå har blitt parkert, skal etter 11.000 timer siden høsten 2016 få en roligere tilværelse som reservemaskin.
Mange timer
LNS bruker én gravemaskin og tre tipptrucker for å kjøre ut steinen fra gruven. Gravemaskinen går mest med opp i 3400 timer i året, mens hver av de tre tipptruckene går 3000 timer hver. I tillegg har LNS flere andre maskiner som brukes til vedlikehold av veier og tilrettelegging før nye områder skal utvinnes.
Det spesielle med kvartsitten i Austertana, er at den er knallhard.
Dermed er det tøffe påkjenninger på utstyret, og det krever enda mer når det gjelder å optimalisere maskinene til oppgavene. Det er store forskjeller i bruddet, men på de hardeste forekomstene varer tannsettet på skuffene bare 80 driftstimer. Med så hardt fjell sliter det også fort på selve maskinen.
Lenger rekkevidde
En av tingene som var viktig for LNS, var å få lenger rekkevidde på den nye graveren enn hva den gamle hadde. Derfor gikk de for en maskin med standard bom og stikke. I enden på stikka sitter det en 6,2 kubikks skuffe fra Klepp Mek. Den er 200 liter større enn hva Volvo CE anbefaler som maksimal størrelse for denne maskinen, og også 200 liter større enn hva den gamle maskinen hadde.
For å få de knallharde steinmassene til å gli best og lettest mulig inn i den 2,65 meter brede skuffen, har det vært en stor og krevende jobb å utvikle den. Både tannoppsett, lengden og volumet er avgjørende for hvor raskt hver syklus gjøres unna.
D16-motor og Steg 5
Selv om EC950F er en videreutvikling og forstørring av EC750E, er det mange ting som skiller de to maskinene. Begge har samme D16-motor som nå oppfyller Steg 5-utslippskravene. Forskjellen er at på EC950F er det tatt ut litt mer effekt med 611 hestekrefter. Den har også maksimalt dreiemoment på ved bare 1350 o/min.
- En av de tingene som Volvo har jobbet mye med på denne maskinen, er stabiliteten. Og den står fjellstøtt. Den er en drøm å kjøre, sier Volvos Lars Dahle i det han klyver ut av maskinen etter en prøverunde i bruddet.
Han er en av de som har vært med på å spesifisere både maskin og skuffe. For det er svært viktig at hele maskinen harmonerer i forhold til hvordan den brukes. På lasting av 75-tonns-tipptruckene som denne maskinen betjener, gjøres syklusene på rundt 20 sekunder. Seks-sju skuffer er fullt lass.
En av de store forskjellene på «lillebror» EC750 og EC950, er prioritering av sving og bomløft. Avhengig av hvor nær man står maskinen som lastes, kan det programmeres opp til 30 prosent mer kraft til sving eller bomløft. Vrir du deg langt, lønner det seg med prioritet på sving, mens står du tett inntil dumperen, er det bomløft som gjelder. Dette kan gi opp til 30 prosent mer olje til de valgte funksjonene.
Enormt krevende
Uttaket av stein flytter seg litt rundt etter kvalitetsbehovet på steinen. De høyeste forekomstene ligger på over 360 meter over havet. Derfra kjøres steinen ned til havnivå for knusing. Turen er opp i tre kilometer lang og sees på som verdens hardeste og mest krevende dumperløype.
LNS bruker mye tid og ressurser på gode internveier, men det hjelper ikke på det faktum at det i de bratteste partiene er 14 prosents utforbakke. Dermed stilles det enorme og unike krav også til tipptruckene og dumperne som brukes i anlegget. Selv om det er bratt, kjører de i opp mot 30 kilometer i timen i de tøffeste utforkjøringene.
Snart 20 år
LNS har drevet steinforekomsten i Austertana siden 2001. LNS har ansvaret for hele produksjonslinjen, fra avdekking og boring til steinen er levert i knuseverket. Derfra er det Elkem som overtar.
Produksjonen er ca. 1 million tonn i året. Produksjonen er fem dager i uka på to skift, de tar ut i gjennomsnitt 6000 tonn i døgnet.
Kommer flere
LNS har åtte anleggsmaskiner i Austertana, og det meste er grovt. Like etter den nye storgraveren kom, fikk de også en nye Volvo A60-dumper som skal brukes der tipptruckene ikke kommer frem.
Ved påsketider skal de også bytte ut en Volvo L350-hjullaster i en ny, og senere i vår kommer det også en nye EC480E gravemaskin som skal brukes til fjellrensk.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Contur AS søker fagleder betong
Vil du bli med å forme fremtiden med en av Norges største entreprenører innen betongkonstruksjoner?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?