Per-Arne Ellefsen, grunnlegger og daglig leder av Zeekit AS, som utvikler digitale bedriftsløsninger. Han kommer med råd til hva man bør tenke på for å få mest mulig for pengene når det gjelder digital kommunikasjon i en bedrift/organisasjon.

Digitalt bondevett

Les denne kommentaren fra grunnleggeren av Zeekit AS, som utvikler digitale bedriftsløsninger, og lær hva du bør gjøre og ikke gjøre i din nye digitale hverdag.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

KOMMENTAR: Før koronaviruset snudde opp ned på samfunnet, møtte jeg daglig selskaper med omfattende og vidløftige digitale ambisjoner. Jo høyere marginer selskapene hadde, jo større var iveren etter å utvikle noe helt unikt selv.

Gjerne ved å leie inn et stort korps av kyndige konsulenter for å løse et relativt løst definert prosjekt: Digitalisering av selskapet.

Min erfaring fra over 15 år i IT-bransjen, er at interne IT-utviklingsprosjekter dessverre ofte ender opp som store utgiftsposter i regnskapet, uten nevneverdige resultater å vise til.

Digital teknologi utvikler seg kontinuerlig; 24/7, 365 dager i året. Det betyr at når prosjektet er landet og konsulentene pakker snippsekken for å reise til neste håpefulle kunde, ja da begynner det nybygde systemet gradvis å bli utdatert.

Nå, i en hverdag preget av stor økonomisk usikkerhet, men også stor digital begeistring, er tonen endret. Jeg møter fortsatt mange ledere med store digitale ambisjoner, men de er betydelig mer kostnadsbevisste. I tillegg er det et akutt behov for å redusere all fysisk menneskelig kontakt og ikke minst rapportering på papirskjemaer. Behovet for digitalisering har aldri vært større, men hvem ønsker å iverksette et omfattende IT-prosjekt i disse tider?

Løsningen er å benytte det som allerede eksisterer av industrielle digitaliseringsverktøy, for å digitalisere din bedrift – finn din digitale partner.

Selv om dette ikke er et stort utviklingsprosjekt, krever det en god del av deg som leder. Det er enkelt å kjøpe en tjeneste eller et produkt. Det som er krevende er å dra full nytte av det som selskap. Bare tenk på hvor lite dere utnyttet funksjonaliteten til de effektive digitale hjelpemidlene dere hadde tilgjengelig i tiden før koronakrisen.

Her er mine råd for kostnadseffektiv digitalisering som gir resultater:

  • Sørg for at du forstår hvordan dere kan gjøre det bedre ved hjelp av digitalisering. Se på alle sider av virksomheten: innkjøp, produksjon, prosesser og ikke minst kundebehandling. Kan dere effektivisere noen prosesser eller øke opplevd kundeverdi? Kan dere redusere behovet for å møtes fysisk ytterligere?
  • Involver brukerne i innkjøpet. Målet er at organisasjonen skal bli mer effektiv, da må du ha med deg de som vet hvor skoen trykker.
  • Ikke la det beste bli det godes fiende: Det finnes ingen IT-løsninger som er helt 100 % perfekte for ditt bruk.
  • Dine behov vil endre seg, sørg for at leverandøren du velger har et produkt som kan utvikles uten store kostnader.
  • Du har ikke råd til å vente lenge på løsninger når deler av IT-systemet ditt gir deg trøbbel. Rask og effektiv kundeservice er svært viktig når du velger en leverandør.
  • IT-systemer handler også om bedriftskultur. Bruk tid på å få med deg hele organisasjonen din, digitale verktøy er lite verdt om medarbeiderne ikke bruker det.

Bruk god tid på å finne deg en langsiktig partner. Når det er gjort kan du konsentrere deg om kjernevirksomheten din. Bygg hus, grav grøfter, legg asfalt, ta hånd om pasienter, kjør masser, lever rådgivningstjenester og gjør det dere er best på. Overlat utvikling til IT-selskaper, det er digitalt bondevett.

Per-Arne Ellefsen, grunnlegger og daglig leder av Zeekit AS

Powered by Labrador CMS