Bilkjøring under koronakrisen
Da myndighetene 12. mars innførte de strengeste tiltakene i Norge i fredstid, ble bilkjøringen nesten halvert umiddelbart.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Det viser nye tall fra Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1. De har sett på kjøredata fra over 30.000 nordmenn som har knyttet seg opp til Smart bilforsikring/Spinn.
- I perioden 16. til 29. mars falt antall biler på veiene med nesten 1/4 sammenlignet med ukene før. Samtidig kjørte hver bil ca. 30 prosent mindre. Det betyr at den totale bilkjøringen (trafikkmengden) lå på omtrent halvparten av normalen. Det er tydelig at befolkningen umiddelbart holdt seg mer i ro og at koronatiltakene påvirket mobiliteten til nordmenn, sier Kjetil Nyborg, forsikringssjef i SpareBank 1 Østlandet.
Hytteforbudet påvirket
Samlet sett gikk bilkjøringen opp i påsken sammenlignet med de foregående ukene, men den var fortsatt betydelig lavere enn normalt. I påskeuken (uke 15) lå den totale trafikkmengden i Norge på 68 prosent av en vanlig uke.
- Årets påske var naturligvis spesiell, og hytteforbudet hadde nok en sterk innvirkning på bilkjøringen til nordmenn. For de fire store reisedagene; fredag før palmesøndag, onsdag før skjærtorsdag og 1. og 2. påskedag målte vi f.eks. kun 1/3 av kjørelengden sammenlignet med de samme dagene i fjor, sier Nyborg.
På vei mot en normalisering
Uken etter påske var det igjen økt aktivitet på veiene, og den totale trafikkmengden var på ca. ¾ av ordinære dager før koronasituasjonen inntraff. Dette skyldes først og fremst flere biler på veiene igjen, men også at hver bil i snitt ble kjørt litt mer hver dag enn tidligere i koronaperioden.
- Det blir interessant å følge utviklingen nå når barnehager og skoler kommer i gang igjen, og samfunnet gradvis gjenåpnes. Det er nærliggende å tro at også biltrafikken vil øke fremover, sier Kjetil Nyborg.
Regionale forskjeller
Ser man hele perioden fra 15. mars og til 19. april under ett, var den totale trafikkmengden i landet på snaue 65 prosent av normalen. Det var Nordland som hadde den største reduksjonen. Her lå trafikkmengden på i underkant av 60 prosent av det som er vanlig.
Vestland og Oslo følger hakk i hel. Minst påvirket var bilførere i Agder, hvor trafikkmengden var drøye 72 prosent av normalen gjennom hele perioden. I Innlandet var den totale bilkjøringen på 69 prosent av normalen. I Akershus lå den på 62 prosent.
STILLING LEDIG:
-
Komatsu Forest søker selger til Komatsu skogsmaskiner.
Glad i turer i skog og mark? Nå har du muligheten! Vi søker selger til Komatsu skogsmaskiner.
-
Contur AS søker prosjektleder
Vi søker erfaren prosjektleder
-
Anlegg Øst Entreprenør søker Stikningsleder
Vi er i stadig utvikling og vekst og med en økende oppdragsmengde søker vi en dyktig stikningsleder.
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker planlegger
Vi søker planlegger! Bli med på laget som skaper fremtidens prosjekter!
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker kalkulatør
Er du vår nye Kalkulatør? Bli med på å bygge fremtidens infrastruktur med Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker masseberegner
Vi er i stadig utvikling og vekst og med en økende oppdragsmengde søker vi flere dyktige masseberegnere.
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Drømmer du om å lede komplekse prosjekter på Østlandet? Vi ser etter Prosjektleder i Oslo og Buskerud/Vestfold/Telemark!
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?
-
Ottar Bergersen & Sønner AS søker transportkoordinator
Er DU vår nye transportkoordinator?
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller