Opels første e-varebil
Til høsten kommer Opels første elektriske varebil. Vivaro-e med en rekkevidde på inntil 330 kilometer.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Opels har fått ansvaret for å utvikle PSA-gruppens varebilprogram fra Rüsselsheim. Det er kanskje derfor nettopp Opel har fått æren av å være den første som viser frem den nye elektriske varebilen som også kommer i versjoner som Citroën Jumpy, Peugeot Expert og Toyota Proace.
Det er i dag ingen elektriske varebiler som slår denne nyheten fra PSA på rekkevidde, en rekkevidde som vi antar at vil lokke enda flere over i de elektriske rekker.
- Med nye Vivaro-e fortsetter Opel sin demokratisering av teknologi, nå også i varebilsegmentet. Vi tror at denne bilen vil passe svært godt både til varelevering og håndverkere som ønsker seg et utslippsfritt alternativ, sier Reidar Holtedahl, merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen.
Stor lasteevne og hengerfeste
Et viktig mål har vært å gjøre bilen like fleksibel som utgavene med forbrenningsmotor. Med en nyttelast på opptil 1275 kilo og mulighet til å trekke en tilhenger på ett tonn, vil bilen dekke behovet til svært mange varebilkunder.
Allerede fra starten har det vært planlagt en elektrifisering av plattformen, dette gjør at det er plass til batteriene under gulvet, dermed beholdes både lastehøyde og lastekapasitet.
230 eller 330 kilometer rekkevidde
Bilen blir levert med to batteristørrelser, avhengig av behov. Litium ion-batteriet på 50 kWh gir en rekkevidde på 230 kilometer etter WLTP-normen for varebiler, mens det største på 75 kWh gir en rekkevidde på 330 kilometer. Batteriene har henholdsvis 18 eller 27 moduler, og kjøles av samme krets som resten av bilen, for å være så effektiv som mulig.
Bremse-energien regenereres slik at rekkevidden økes og bilen blir mer energieffektiv.
Vivaro-e er utstyrt med en 100 kW (136 hk), med et dreiemoment på 260 Nm. Topphastigheten er elektronisk begrenset til 130 kilometer i timen. Med en lav batteriplassering og dermed lavt tyngdepunkt kan vi forvente gode kjøreegenskaper og god stabilitet.
100 kW hurtiglading
Med inntil 100 kW lading kan du lade 80 prosent av 50 kWh-batteriet på 30 minutter, mens det store 75 kWh-batteriet bruker 45 minutter til 80 prosent.
Som standard sitter en 7,4 kW enfaselader på 7,4 kW i bilen, men denne er mulig å oppgradere til en trefas 11 kW lader for hurtigere lading. Batteriene har en 8 år/160.000 km garanti.
Med appen «OpelConnect» kan brukeren kontrollere klima og sjekke ladestatus direkte fra smarttelefonen. Vivaro-e leveres også med LIVE navigasjon, som gir deg oppdatert trafikkinformasjon.
Fleksible kombinasjoner
Opel vil levere Vivaro-e tre lengder og en rekke versjoner for å tilfredsstille de ulike kundenes behov. Den blir tilgjengelig varebil, chassis og persontransport av inntil ni personer.
Med totalvekt på mellom 2800 og 3100 kilo og en nyttelast på 1275 kilo, noe som bare er 130 kilo mindre enn de beste dieselversjonene, er bilen i toppsjiktet når det kommer til nyttelast i 1-tonns klassen. Bilen får også en hengervekt på inntil ett tonn. De fleste versjonene er kun 190 cm høye, noe som gjør at bilen kommer inn i de fleste parkeringshus. Svingradiusen oppgis til 11,3 meter.
Med FlexCargo-løsningen som gjør at du kan åpne en luke i veggen og utvide lastelengden for eksempelvis rør eller stiger.
De ulike lengdene og volumene bilen produseres i er:
Kort: 4.60 meter, lasterommet er fra 4,6 m³ til 5.1 m³
Medium: 4.95 meter, lastekapasitet 5,8 m³
Lang: 5.30 meter, lastekapasitet 6.6 m³
Førerassistanse og sikkerhet
De fleste sikkerhets og assistansesystemen som allerede finnes i Vivaro kommer også i den elektriske utgaven. Her finner vi head-up-display, filholder, skiltgjenkjenning, adaptiv cruise, kollisjonsvarsling og automatisk nødbrems, er noen av systemene.
Parkeringssensorer foran og bak, varsler føreren om hindringer under parkering, også i blindsonen. Avhengig av utstyrsnivå leveres bilen med ryggekamera som har 180-graders synsvinkel.
Vivaro-e har støtte for Apple CarPlay og Android Auto.
Samme fabrikk
De nye elektrifiserte versjonene vil bli bygd på samme fabrikk, ved det samme samlebåndet som bilene med forbrenningsmotorer.
Opel åpner for bestillinger i juni og leveringene starter etter sommeren. Prisene er enda ikke klare.
Den neste elektriske varebilen fra Opel blir Combo-e, og er ventet i 2021. Opel har tidligere annonsert at samtlige modeller både på person- og varebilsiden vil ha elektrifiserte versjoner innen 2024.
STILLING LEDIG:
-
Komatsu Forest søker selger til Komatsu skogsmaskiner.
Glad i turer i skog og mark? Nå har du muligheten! Vi søker selger til Komatsu skogsmaskiner.
-
Contur AS søker prosjektleder
Vi søker erfaren prosjektleder
-
Anlegg Øst Entreprenør søker Stikningsleder
Vi er i stadig utvikling og vekst og med en økende oppdragsmengde søker vi en dyktig stikningsleder.
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker planlegger
Vi søker planlegger! Bli med på laget som skaper fremtidens prosjekter!
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker kalkulatør
Er du vår nye Kalkulatør? Bli med på å bygge fremtidens infrastruktur med Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker masseberegner
Vi er i stadig utvikling og vekst og med en økende oppdragsmengde søker vi flere dyktige masseberegnere.
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Drømmer du om å lede komplekse prosjekter på Østlandet? Vi ser etter Prosjektleder i Oslo og Buskerud/Vestfold/Telemark!
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?
-
Ottar Bergersen & Sønner AS søker transportkoordinator
Er DU vår nye transportkoordinator?
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller