
Kom landeveien fra Kina
Selv om avstanden er 8210 km i luftlinje, viste lastebil seg å være den beste transportformen da Prime Cargo hentet 20 tonn håndsprit fra Kina. Nå forbereder de en ny bil.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Søndag 12. april sendte Prime Cargo av gårde en lastebil med 20 tonn håndsprit fra Yuyao rett sør for Shanghai. Lørdag 2. mai ankom lasten Vestby slik den skulle, etter 20 dager på veien.
Håndsprit er blitt en ettertraktet vare, og for akkurat denne varetypen viste det seg at biltransport var den ideelle transportmetoden.
– Kina har regler som forbyr uttransport av sprit med tog, fly blir for dyrt og sjøveien tar for lang tid, forklarer Vegard Kristiansen, forretningsutvikler hos Prime Cargo til AT.no.
Mye å spare
Han forteller at kostnadsreduksjonen sammenlignet med å sende 22 tonn med fly er på over 80 prosent. Kristiansen tror imidlertid ikke at transportmetoden over landeveien vil være aktuell for så mange andre typer varer enn nettopp håndsprit.
I luftlinje er veien mellom Yuyao og Vestby 8210 km ifølge Google Maps. Nevnte karttjeneste klarer ikke finne en fornuftig anbefalt vei, men det er å anta at total kjørestrekning er over 10.000 km, altså en kvart gang rundt jorda. Ruten har gått gjennom Kina, Kasakhstan, Russland, Hviterussland, Polen, Tyskland og Sverige.


Klar for ny tur
Nå forbereder Prime Cargo en ny billast med håndsprit.
– Denne gangen brukte vi 20 dager. Men dette var et pilotprosjekt og nå har vi lært litt, så jeg tror vi skal komme ned i en transittid på 17–18 dager, sier Kristiansen.
Litt ekstra sortering
Noe av det som forsinket transporten litt var at lasten ikke var pakket i en container godkjent for denne type eksport fra Kina. Derfor måtte det lastes om før man kunne kjøre inn i Kasakhstan. Omlasting underveis fører også til litt ekstraarbeid i Vestby.
– Det ble lastet litt feil så vi må bruke litt tid på sortering. Men det er jo egentlig en bagatell, sier Kristiansen.
Denne uken skal lasten hentes av 12 ulike mottakere for så å bli distribuert på det norske markedet.
STILLING LEDIG:
-
Maskinførere NLBO
Peab Anlegg
-
Anleggsrørlegger Ny Lufthavn Bodø
Peab Anlegg
-
Grunnarbeidere
Hæhre Entreprenør AS
-
ADK Rørlegger
Hæhre Entreprenør AS
-
Anleggsleder/prosjektleder
Ottar Bergersen & Sønner AS
-
Selger: Ettermarked, Reservedeler og Utstyr.
Fredheim Maskin AS
-
Mekaniker Verksted & Reisende
Fredheim Maskin AS
-
Automasjonstekniker
Fredheim Maskin AS
-
Bulkoperatør
AUSTIN NORGE AS
-
Anleggsmaskinfører
A&B Andreassen Maskin as