Gründeren av Røst Fiskeindustri AS, John Holm, eksporterer tørrfisk fra Lofoten til Italia, en vare med samme status som Champagne.

Transport av «havets gull»

Losset smekk fulle med tørrfisk går vogntogene fra Røst i Lofoten til det italienske fiskemat-markedet.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Vareflyten av havets gull skjer imidlertid ikke uten betydelige utfordringer, og som krever problemløsninger. Rett og slett en virksomhet på godt og vondt.

Og det er ikke hva som helst gründeren av Røst Fiskeindustri AS, John Holm, eksporterer. Tørrfisk fra Lofoten har nemlig samme status som Champagne og kan smykke seg med EUs godkjenning som nasjonal matskatt.

Røst Fiskeindustri er et firma John Holm etablerte i 1993. Siden satset han på konvensjonell fiskeindustri med tørrfisk som hovedprodukt, og hvor 90 prosent eksporteres til Italia.

– Saltfisk, lutefisk, ferskfisk, rogn til kaviarproduksjon er også fiskeprodukter vi lykkes med å produsere, sier Holm.

Gjennomtenkt verdikjede

– Dette krever vel en solid og gjennomtenkt transport og logistikk?

- Det er rett og slett været som er den største utfordringen for oss som holder til på en øy ytterst i Lofoten, sier gründeren, og som understreker at det ofte er veldig problematisk å planlegge salg og ut-transport av fisk, spesielt fersk fisk.

– Vi må forholde oss til hyppige kanselleringer i fergesambandet på grunn av dårlige værforhold, noe det har vært rikelig med i vinter, forteller gründeren.

Røst Fiskeindustri må forholde seg til hyppige kanselleringer i fergesambandet på grunn av dårlige værforhold. Samtidig er det et viktig knutepunkt i verdikjeden.

Røst Fiskeindustri transporterer tørrfisken til de italienske markedene med bil.

På vårt spørsmål om hvordan korona-situasjonen har påvirket virksomheten svarer Holm.

- Nå hadde vi heldigvis solgt all tørrfisken før korona-utbruddet. Derfor har jeg ikke helt fått «føling» med de utfordringene som dette kan medføre for transportørene. Men etter hva jeg forstår så går det greit med litt ekstra planlegging, sier den optimistiske gründeren.

Korona-utbruddet skaper imidlertid store utfordringer for Kaikanten Rorbuer Røst med overnatting, kafe/pub-drift og turistfiske/båtutleie, som Holm også eier.

Vogntogene ble ranet

Han viser til at det i flere år rundt 2000-tallet var Røst Fiskeindustri og fiskerinæringen generelt veldig plaget med at bilene ble ranet i Italia.

- Det gikk etter hvert så langt at det nærmest ble umulig å få forsikret varene. Dette problemet er nå heldigvis minimalisert etter at det blant annet ble tatt i bruk satellitt-overvåkning av bilene, forteller gründeren.

Nektet å forsikre tørrfisk

Både Gjensidige og Vesta forsikring nektet å forsikre vogntog med tørrfisk, klippfisk og saltfisk inn i Italia.

MT omtalte for noen år siden flere episoder hvor norske fisketransporter ble ranet. Blant annet ble et vogntog ranet for 22 tonn fisk som ventet på å bli losset i Napoli. Sjåføren ble tvunget ut av tre væpna menn.

Røst Fiskeindustri er gull verdt for næringsgrunnlaget på en øy ytterst i Lofoten.

Det var stor bekymring for sikkerheten til vogntog-sjåfører av fisketransporter til Italia på 2000-tallet, og hvor ran ble utført på brutalt vis overfor sjåførene som ble rammet.

John Holm er svært fornøyd med ståa. Røst Fiskeindustri losser da også vogntog smekk fulle med tørrfisk for det italienske fiskemat-markedet.

Det ble derfor iverksatt omfattende tiltak for å beskytte norske fisketransporter. Blant annet fikk vogntogene satellittovervåking, samtidig som det ble lagt opp samarbeidsrutiner med italiensk og europeisk politi.

Livsnerven 

Italia har importert tørrfisk fra Lofoten i flere hundre år, der brukes utvannet tørrfisk både til hverdagsmat, i høytider og på de beste gourmetrestauranter.

Tørrfisk og saltfisk er selve livsnerven på Røst, men næringen er også økonomisk og sysselsettingsmessig viktig for hele Norge med store ringvirkninger.

Norge eksporterte tørrfisk for 959 millioner kroner i 2018.

Av dette sto de fem tørrfiskprodusentene på Røst for en samlet omsetning på 333 millioner.

Den lille øykommunen med færre enn 500 innbyggere ytterst i Lofoten, sto alene for ca. en tredjedel av den norske tørrfiskeksporten.

Tallene presenteres i rapporten «Ringvirknings- og verdiskapingsanalyse i tørrfisk- og saltfiskindustri», som Nofima og Menon Economics har utarbeidet på oppdrag fra Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfinansiering (FHF).

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS