Transport av «havets gull»
Losset smekk fulle med tørrfisk går vogntogene fra Røst i Lofoten til det italienske fiskemat-markedet.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Vareflyten av havets gull skjer imidlertid ikke uten betydelige utfordringer, og som krever problemløsninger. Rett og slett en virksomhet på godt og vondt.
Og det er ikke hva som helst gründeren av Røst Fiskeindustri AS, John Holm, eksporterer. Tørrfisk fra Lofoten har nemlig samme status som Champagne og kan smykke seg med EUs godkjenning som nasjonal matskatt.
Røst Fiskeindustri er et firma John Holm etablerte i 1993. Siden satset han på konvensjonell fiskeindustri med tørrfisk som hovedprodukt, og hvor 90 prosent eksporteres til Italia.
– Saltfisk, lutefisk, ferskfisk, rogn til kaviarproduksjon er også fiskeprodukter vi lykkes med å produsere, sier Holm.
Gjennomtenkt verdikjede
– Dette krever vel en solid og gjennomtenkt transport og logistikk?
- Det er rett og slett været som er den største utfordringen for oss som holder til på en øy ytterst i Lofoten, sier gründeren, og som understreker at det ofte er veldig problematisk å planlegge salg og ut-transport av fisk, spesielt fersk fisk.
– Vi må forholde oss til hyppige kanselleringer i fergesambandet på grunn av dårlige værforhold, noe det har vært rikelig med i vinter, forteller gründeren.
Røst Fiskeindustri transporterer tørrfisken til de italienske markedene med bil.
På vårt spørsmål om hvordan korona-situasjonen har påvirket virksomheten svarer Holm.
- Nå hadde vi heldigvis solgt all tørrfisken før korona-utbruddet. Derfor har jeg ikke helt fått «føling» med de utfordringene som dette kan medføre for transportørene. Men etter hva jeg forstår så går det greit med litt ekstra planlegging, sier den optimistiske gründeren.
Korona-utbruddet skaper imidlertid store utfordringer for Kaikanten Rorbuer Røst med overnatting, kafe/pub-drift og turistfiske/båtutleie, som Holm også eier.
Vogntogene ble ranet
Han viser til at det i flere år rundt 2000-tallet var Røst Fiskeindustri og fiskerinæringen generelt veldig plaget med at bilene ble ranet i Italia.
- Det gikk etter hvert så langt at det nærmest ble umulig å få forsikret varene. Dette problemet er nå heldigvis minimalisert etter at det blant annet ble tatt i bruk satellitt-overvåkning av bilene, forteller gründeren.
Nektet å forsikre tørrfisk
Både Gjensidige og Vesta forsikring nektet å forsikre vogntog med tørrfisk, klippfisk og saltfisk inn i Italia.
MT omtalte for noen år siden flere episoder hvor norske fisketransporter ble ranet. Blant annet ble et vogntog ranet for 22 tonn fisk som ventet på å bli losset i Napoli. Sjåføren ble tvunget ut av tre væpna menn.
Det var stor bekymring for sikkerheten til vogntog-sjåfører av fisketransporter til Italia på 2000-tallet, og hvor ran ble utført på brutalt vis overfor sjåførene som ble rammet.
Det ble derfor iverksatt omfattende tiltak for å beskytte norske fisketransporter. Blant annet fikk vogntogene satellittovervåking, samtidig som det ble lagt opp samarbeidsrutiner med italiensk og europeisk politi.
Livsnerven
Italia har importert tørrfisk fra Lofoten i flere hundre år, der brukes utvannet tørrfisk både til hverdagsmat, i høytider og på de beste gourmetrestauranter.
Tørrfisk og saltfisk er selve livsnerven på Røst, men næringen er også økonomisk og sysselsettingsmessig viktig for hele Norge med store ringvirkninger.
Norge eksporterte tørrfisk for 959 millioner kroner i 2018.
Av dette sto de fem tørrfiskprodusentene på Røst for en samlet omsetning på 333 millioner.
Den lille øykommunen med færre enn 500 innbyggere ytterst i Lofoten, sto alene for ca. en tredjedel av den norske tørrfiskeksporten.
Tallene presenteres i rapporten «Ringvirknings- og verdiskapingsanalyse i tørrfisk- og saltfiskindustri», som Nofima og Menon Economics har utarbeidet på oppdrag fra Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfinansiering (FHF).
STILLING LEDIG:
-
Komatsu Forest søker selger til Komatsu skogsmaskiner.
Glad i turer i skog og mark? Nå har du muligheten! Vi søker selger til Komatsu skogsmaskiner.
-
Contur AS søker prosjektleder
Vi søker erfaren prosjektleder
-
Anlegg Øst Entreprenør søker Stikningsleder
Vi er i stadig utvikling og vekst og med en økende oppdragsmengde søker vi en dyktig stikningsleder.
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker planlegger
Vi søker planlegger! Bli med på laget som skaper fremtidens prosjekter!
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker kalkulatør
Er du vår nye Kalkulatør? Bli med på å bygge fremtidens infrastruktur med Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker masseberegner
Vi er i stadig utvikling og vekst og med en økende oppdragsmengde søker vi flere dyktige masseberegnere.
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Drømmer du om å lede komplekse prosjekter på Østlandet? Vi ser etter Prosjektleder i Oslo og Buskerud/Vestfold/Telemark!
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?
-
Ottar Bergersen & Sønner AS søker transportkoordinator
Er DU vår nye transportkoordinator?
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller